François Piette

17 SEP 2003

Scandinavië opent eerste openbare waterstoftankstation

Energieleverancier Sydkraft produceert ter plaatse schone brandstof met windkracht In Scandinavië is het waterstoftijdperk voor het wegtransport officieel aangebroken met de opening van het eerste openbare waterstoftankstation in de Zweedse stad Malmö. De eerste wagen die het station bezocht was het HydroGen3-prototype met brandstofcelaandrijving van GM/Opel. Het tankstation wordt uitgebaat door de Zweedse energieleverancier Sydkraft, dat grotendeels in handen is van Europa’s grootste elektriciteits- en gasmaatschappij, E.ON AG. De milieuvriendelijke brandstof wordt ter plaatse gemaakt door de elektrolyse van water. De elektrische energie die daarvoor nodig is, wordt opgewekt door windmolens. Per Lindell, PDG van Sydkraft Gas, zei: ”We willen hier aantonen dat waterstof een zuivere, hernieuwbare brandstof is.” De faciliteit is voorzien op een productiecapaciteit van 700 Nm³ (Normale kubieke meter) per dag, wat moet volstaan voor een 25-tal brandstoftanks van personenwagens. Het ‘HydroGen3 Compressed 700’ prototype van GM/Opel is gebaseerd op de Zafira, Opel’s compacte monovolume. De waterstoftank kan een druk van 700 bar aan, goed voor een autonomie van 270 kilometer. De energie voor de 60 kW/82 pk sterke elektromotor haalt de HydroGen3 uit een branstofceleenheid van 200 individuele cellen. Dat de HydroGen3 dichter en dichter bij serieproductie komt, bewijst de totaalconstructie van de aandrijving. Die kan, dankzij de innovatieve ‘packaging’, zo compact gemaakt worden, dat het geheel op voorhand geassembleerd kan worden en als één volledige module in de wagen worden ingebouwd.
Advertentie
Advertentie
Advertentie