Toegegeven, met de ST-Line heeft Ford al een dynamisch aanbod voor zijn nieuwe Focus, maar een echt sportieve Golf GTI-concurrent mag niet ontbreken. Wil de nieuwe Focus ST bovendien wedijveren met de Hyundai i30 N, dan zal hij zo’n 250 tot 275 pk moeten produceren.
Of de Focus ST net als de nieuwe Fiesta ST een beroep doet op een driecilinder, is onduidelijk. Sommige bronnen zeggen van wel, maar dan zit Ford tegen de limiet van wat de 1.5 aankan. Andere bronnen spreken dan weer van een teruggeschroefde versie van de 2.3 viercilinder die nu dienst doet in de uitgaande Focus RS. De RS-versie van deze nieuwe Focus-generatie volgt in een later stadium, en doet waarschijnlijk een beroep op hybridetechniek.
Verder houdt dit prototype het op zo goed als geen camouflage, waardoor we duidelijk de visuele wijzigingen kunnen zien die de nieuwe Focus ST te wachten staan. Nieuwe bumpers en een dubbele uitlaat – niet langer centraal – springen het meest in het oog. De Focus ST komt er opnieuw als vijfdeurs en als Clipper-breakversie.