Onze spionnen hebben een prototype gefotografeerd tijdens wintertests in het noorden van Zweden. Betekent dit dat de Polestar 5 binnenkort (eindelijk) officieel wordt voorgesteld?

Advertentie
Advertentie

De Polestar 5 is gebaseerd op het in 2020 onthulde Precept-concept, en heeft al (zeer) veel publieke optredens gemaakt, soms zelfs zonder enige camouflage. De lancering was oorspronkelijk zelfs voorzien voor dit jaar! Helaas is deze directe concurrent van de Porsche Taycan en de Tesla Model S Plaid nog steeds niet officieel voorgesteld door het Chinees-Zweedse merk... Maar daar zou snel verandering in kunnen komen. Onze spionnen spotten namelijk een nauwelijks gecamoufleerd exemplaar tijdens wintertests. Ondanks de vertraagde marktintroductie heeft de Polestar 5 nog steeds veel te bieden.

Advertentie
Advertentie

Van 10 tot 80% opladen in slechts 10 minuten!

Polestar bevestigde al dat zijn 4-deurscoupé ‘5’ gebouwd wordt op een 800 V-architectuur en gebruik zal maken van ‘extreme fast charging’-technologie (XFC). Hiermee kan de toekomstige GT in amper 5 minuten tot 160 km rijbereik recupereren! Een prototype met een batterij van 77 kWh en dit systeem ging zelfs van 10 naar 80% batterijniveau in slechts 10 minuten! Tijdens het laden werd een constant vermogen van 310 kW gehaald, met pieken boven de 370 kW richting 80% batterijniveau. Zulke laadsnelheden zouden het mogelijk maken om het productiemodel, waarschijnlijk uitgerust met een batterij van zo’n 100 kWh, in slechts 10 minuten tot 320 km rijbereik te geven. En naast het snelle opladen zal de Polestar 5 ook niet teleurstellen op het vlak van prestaties en rijgedrag.

Tot 650 kW (884 pk) en 900 Nm!

De Chinees-Zweedse 4-deurscoupé maakt gebruik van een gelijmd aluminium chassis. Deze technologie zorgt ervoor dat de 5 volgens Polestar zowel “lichter is dan auto's in lagere segmenten” als stijver dan een “tweezits sportwagen of supercar”. Verschillende motorconfiguraties en batterijen zullen uiteraard worden aangeboden, maar Polestar bevestigt dat de krachtigste versie beschikt over twee elektromotoren die samen tot 650 kW (884 pk) en 900 Nm produceren. Oorspronkelijk zou Polestar zijn elektrische GT in 2024 voorstellen, maar het model zal uiteindelijk pas volgend jaar zijn wereldpremière beleven na het afronden van de laatste testfases.

Advertentie
Advertentie