Volkswagen heeft al officieel bevestigd dat er een sportieve drieling komt van zijn Golf 8: de GTI, GTD en GTE. Maar we wachten nog steeds op de absolute topversie met vierwielaandrijving, de R. Onze spionnen hebben die nu betrapt tijdens testwerk op de Nürburgring.
Deze radicale variant onderscheidt zich door een specifieke koetswerkkit (die hier nog grotendeels gecamoufleerd is), een lagere bodemvrijheid, een andere uitlaat en grote, blauwe remklauwen met R-logo.
Volgens geruchten had Volkswagen graag de charismatische 2.5-vijfcilinder van Audi gebruikt (die vandaag in zijn neef Audi RS3 Sportback ligt) om de topper van de nieuwe Golf aan te drijven, maar hij zou toch weer een verder opgevoerde versie krijgen van de viercilinder 2.0 TSI. Die zou het deze keer tot zo’n 330 pk schoppen, maar later kunnen nog speciale varianten komen die richting 400 pk gaan…
Voor liefhebbers van sportieve Volkswagens is er nog ander fijn nieuws: onze spionnen wisten ook de toekomstige R-versies van de gefacelifte Tiguan en Arteon te fotograferen.