Trotse neef

Iedereen die het horen wil, weet dat Latijnse passie perfect past bij de Duitse precisie van de Volkswagen-groep, eigenaar van het Spaanse merk. Zorgen om de afwerking behoren tot een ver verleden. Daar bestaat geen twijfel over, maar de slogan auto emoción valt moeilijk te rijmen met het imago van deze grote monovolume met een sobere sfeer. Zijn aantrekkingskracht schuilt niet in de fantasierijke stijl... Voor een lagere prijs biedt Seat niets meer of minder dan een Volkswagen Sharan met een ander logo, maar met alle kwaliteiten van het Duitse product. Inclusief de hoogwaardige technologie, zoals de vierwielaandrijving.

In de bomen klimmen

Door de Alhambra een Haldex-koppeling aan te meten, trekt Seat de kaart van veiligheid en zuinigheid. Dat zit zo: de Alhambra 4WD wordt alleen op de voorwielen aangedreven, behalve bij gripverlies. Dan stuurt een differentieel een deel van het koppel naar de achterwielen. Dat systeem is veilig, licht, relatief eenvoudig om te installeren en bovendien compact.

Enkele paarden te veel

België staat niet bepaald bekend om zijn bergen (de plaats bij uitstek voor auto's met vierwielaandrijving) en de Alhambra 4WD zal de klassieke versies met voorwielaandrijving wellicht niet onttronen. Hij wordt ook niet geholpen door het vermogen van zijn motor. Die levert 140 pk, precies vier stuks te veel om een hogere Belasting op Inverkeerstelling (BIV) te vermijden. Nog een klacht: de DSG-automaat is niet verkrijgbaar als optie. Tot zover de grieven van deze journalist, die nooit helemaal tevreden is.

De andere nieuwigheid is de versie met 115 pk van de bekend tweeliter TDI diesel. Het koppel valt terug tot 280 Nm, maar het verbruik en de uitstoot blijven identiek aan die van de 2.0 TDI met 136 pk: 5,5 l/100 km en 143 g CO2/km.

Leuke auto

De Seat Alhambra is een coherent en slim aanbod, een aangename oplossing voor het mobiliteitsprobleem van jouw kroost. Coherent, omdat het gamma weldoordacht is met correcte prijzen, een vrijgevige uitrusting en een eenvoudige structuur van afwerkingsniveaus. Slim, omdat de zijdelingse schuifdeuren zeer praktisch zijn, zeker wanneer ze elektrisch openglijden. De drie rijen met zetels die in een handomdraai wegklappen in de koffer en een ruime koffer overlaten zijn helemaal top. Tot slot is de Alhambra erg aangenaam en komen zijn kwaliteiten tijdens het rijden meteen naar boven: comfort, stilte aan boord, een strakke wegligging, ... Het geeft een gevoel van Duits vakmanschap.  

Op de weg

De Alhambra 4WD is 140 pk sterk en heeft geen enkele moeite om zich voort te bewegen. Het koppel van 320 Nm stuwt moedig het zware koetswerk vooruit, zonder morren. De zwaardere massa laat zich amper voelen en de Alhambra beschikt nog altijd over dynamische kwaliteiten. Hij verliest wel wat van zijn pluimen wat het verbruik betreft: gemiddeld 6 l/100 km of drie tienden meer dan de minder zware versie met voorwielaandrijving. De CO2-uitstoot klimt bijgevolg van 143 tot 158 g/km. Een mooi resultaat denk je misschien, maar boven 145 g/km is een auto nog maar voor 60 procent fiscaal aftrekbaar voor bedrijven, in de plaats van 75 procent. Het is maar dat je het weet.  

En met 115 pk? Die voelt uiteraard minder sterk aan, vooral qua hernemingen. In beladen toestand heeft hij het moeilijk en moet je een of twee versnellingen terugschakelen om de machine opnieuw te lanceren. De lange spreiding van de versnellingsbak helpt natuurlijk niet. Sloom wordt de Alhambra niet, maar als er binnen je budget nog 800 euro ruimte is voor de versie met 136 pk, ga ervoor!

Prijzen

De 4WD-versie bestaat maar in één uitrustingsniveau, de topversie Style, voor de prijs van 35.550 euro. De versie met 115 pk, het toegangsticket tot de Alhambra diesels, begint bij 30.290 euro voor de Reference.