De Altea FR, die in Frankfurt werd voorgesteld, is slechts een prototype voor autosalons. Hij zou nochtans furore maken met zijn 2.0 TDI van 170 pk (125 kW). Deze vier cilinder, met vier kleppen per cilinder, is de krachtigste dieselmotor die Seat ooit ontwikkelde. PPD Het hart van dit prototype is dus een motorblok van 170 pk dat 350 Nm opwekt tussen 1800 en 2500 tr/min. Deze evolutie van de 2.0 TDI met 140 pk maakt gebruik van een nieuw injectiesysteem, PPD (Piezo-Pompe-Düse), een nieuw sluitsysteem voor de luchtinname en een luchtdeelfilter. De overbrenging naar de voorwielen gebeurt ook aan de hand van een gloednieuwe zesvoudige handgeschakelde versnellingsbak. De topsnelheid komt uit op 208 km/u, de 0 tot 100 km/u gebeurt in 8,6 seconden en het gemiddeld aangekondigde verbruik 6,1 liter per 100 km. Biceps Om zijn karakter te bevestigen, trok dit prototype een sportuitrusting aan. In bulk, aangepaste bumpers, chromen 18 duim velgen, 225/40 banden en enkele geaccentueerde lijnen. Chroom ontbreekt ook niet: achteruitkijkspiegels, wieldoppen, twee uitlaten van 70 mm diameter. Verder zijn er de zwarte strepen en FR markeringen op het koetswerk. Inside Zelfde, en zonder toegevingen, stijl binnenin. Leder vinden we terug op het stuurwiel, handrem, versnellingspook, deuren en zelf deels op het dashboard. Ook de zetels zijn in leer en krijgen een niet al te discreet FR logo mee. Hier en daar werd gebruik gemaakt van verzilverde trekjes om een volledig zwart interieur te vermijden, net zoals het FR logo. Het instrumentenbord bestaat uit zwarte tellers op een witte achtergrond. In afwachting In werkelijkheid zal Seat zijn Altea FR begin 2006 starten (Formula Racing). Zal de gecommercialiseerde Altea FR dezelfde look, kracht en prestaties hebben? Onmogelijk om dat nu te bevestigen.

Bron : Seat