Details maken het verschil

Een echte rivaal kent de Altea niet. Hij verschilt van de traditionele berlines door zijn hoogte en onderscheidt zich van andere monovolumes door zijn rijgedrag. Het bredere koetswerk dat bovendien 4 cm hoger op zijn poten staat geven de Freetrack nog een extra portie glamour. Hij is de eerste en tot nu toe ook de enige Spaanse terreinwagen, in afwachting van de eventuele komst van de Tribu, een SUV op basis van de Yeti. ‘Terreinwagen’ neem je beter met een korrel zout, gezien de kleine 1.6 TDI en voorwielaandrijving. Het is eerder een auto voor alle soorten wegen.

Exit 1.9 TDI

De vertrouwde 1.9 TDI was een goede reisgenoot. Hij was betrouwbaar en deed zijn werk naar behoren, maar stond bekend om zijn rumoerige karakter. We hielden er wel van, maar zijn injectie met pompinjectoren voldeed niet meer aan de nieuwste emissienormen. Daarom moest hij plaatsruimen voor de 1.6 TDI met precies hetzelfde vermogen, namelijk 105 pk.

Toch heeft de 1.6 TDI een heel ander karakter. De plotse duw in de rug bij 2.000 tr/min maakte plaats voor een vlakkere koppelkromme, terwijl de motor ook veel discreter is. Sportieve zielen blijven een beetje op hun honger zitten, maar de goede huisvader haalt er zijn voordeel uit. Het koppel bedraagt overigens 250 Nm bij 1.500 tr/min.

Ecomotive of niet?

Seat biedt de 1.6 TDI aan in een klassieke versie of als Ecomotive. Die laatste krijgt onder meer een start-stopsysteem, waardoor het verbruik en de uitstoot dalen. Kostprijs: 700 euro.
De CO2-uitstoot daalt met amper 5 g/km (van 129 naar 124 g/km), niet genoeg om aanspraak te maken op de overheidskorting op de aankoopprijs. We denken dan ook dat veel klanten deze optie aan zich zullen laten voorbijgaan en voor de standaardversie zullen kiezen. Of hoe de portefeuille het meestal haalt van de ecologie.

Prettig

Met een gewicht van 1,5 ton en een lang gespreide vijfbak lijkt de 1.6 TDI wat nipt. Toch mort hij niet en zijn de prestaties allesbehalve matig: hij spurt in 12,6 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 177 km/u.

Om vlot te hernemen op de autosnelweg, moet je veelvuldig schakelen. We hadden dan ook liever een versnellingsbak met zes verhoudingen gezien om de capaciteiten van de motor beter te benutten. Maar met de vijfbak sla je ook geen slecht figuur.
Wat het verbruik betreft, scoort de Freetrack 1.6 TDI uitstekend. Ons gemiddelde bedroeg 6,5 l/100 km, wat een uitstekende autonomie garandeert.

Scherpe voortrein

Bij Seat is sportiviteit meer dan een inspiratieloze marketingterm. De modellen van het merk moeten plezierig rijden, ook de Freetrack werd vanuit die optiek ontworpen. Zo bieden de zetels een goede zijdelingse steun en is de rijpositie perfect. De ergonomie zit helemaal juist en de toerenteller staat centraal voor de bestuurder opgesteld, net als bij Porsche.

En dan is er nog die messcherpe en strak sturende voortrein. Op kleine wegen stuurt de Freetrack levendig en precies. Zelfs met de 1.6 TDI in het vooronder biedt hij heel wat rijplezier, het bewijs dat je daarvoor geen waanzinnig vermogen nodig hebt.

Gezinswagen

Binnenin is er ruim plaats voor vier inzittenden. Komt er nog een vijfde bij, dan wordt het wat krap. De kofferruimte is groot en praktisch, maar de achterklep is zwaar om te bedienen.
We waarderen de stilte van de motor, maar rolgeluiden worden niet helemaal weggewerkt en de ophanging is iets te droog. Dat is nu eenmaal de prijs die je betaalt voor een goed en amusant rijgedrag.

Wat de Altea Freetrack echt gedateerd maakt, is de boordplank. De presentatie oogt verre van hightech, terwijl de kwaliteit van de kunststof onderdelen niet het niveau van de concurrentie haalt.

Prijs

Voor 22.190 euro is de Altea Freetrack 1.6 TDI een koopje. Zeker als je de uitrustingsfiche even onder ogen neemt: in de hoogte regelbare zetels vooraan, elektronische airco, snelheidsregelaar, verchroomde dakrails, 17-duims lichtmetalen velgen, enzovoort.