Binnen de VAG Groep heeft elke constructeur recht op een « milieu » label dat gelijk moet staan met minder verbruik en milieuvriendelijkheid. De verschillen zijn voor de meeste merken dezelfde, maar het resultaat is meer dan het vermelden waard. Hier nemen we de Seat met de Ecomotive reeks onder de loep, momenteel alleen beschikbaar op de Ibiza.

 

Wijzigingen

Om minder te verbruiken word om te beginnen naar de motor en de versnellingsbak gekeken. Hier werd de versnellingsbak aangepast om, in samenwerking met het nieuwe motorbeheer, voor verbazingwekkende resultaten te zorgen.

De aerodynamica is ook een doorslaggevende factor voor het verbruik. Hoe gemakkelijker een auto door de lucht kan penetreren, hoe minder weerstand hij zal bieden, logischer kan bijna niet. Bij Seat hebben ze daar dus aan gewerkt en het resultaat is een mooie Cx van 0.3, met andere woorden zo'n 0.15 gewonnen tegenover het standaardmodel. Voor de banden werd gekozen voor een set Dunlop SP10 met 165/70 R14 afmetingen. Tegenover de 195/55 R15 die de basisversie uitrusten kennen de Dunlop’s minder weerstand. Die weerstand wordt nog meer in bedwang gehouden door een hogere bandendruk, respectievelijk 2.9 en 2.7 bar voor de voor en achterwielen. Het feit dan de banden minder breed zijn heeft een betere aerodynamica als gevolg. De stalen velgen, die volledig afgedekt zijn dragen ook positief bij tot een betere aerodynamica.

Tot slot weegt de Ecomotive ook minder, door, onder andere, het weglaten van een reservewiel.

 

Financieel voordeel

 15 % ! Dat is de staatskorting waar U gebruik kan van maken omdat deze Ecomotive minder dan 105 gram CO2 per kilometer uitstoot. Daar mag U nog eens 200 € aan toevoegen, die wordt door onze regering toegekend voor auto’s die uitgerust zijn met een roetfilter…dus ook voor deze Ibiza! Voor de fleetklanten wordt het model 90% aftrekbaar in plaats van 75% …

 

In de praktijk


De aangebrachte wijzigingen zullen maar door enkele kenner opgemerkt worden, en bij het rijden zal dat waarschijnlijk ook zo zijn. De versnellingen zijn inderdaad wat langer geworden en is dus iets minder pittig op de snelweg, maar het is uiteindelijk voor het goede doel. Een bijkomend voordeel is dat de motor tegelijk ook veel minder lawaaierig is. Voor de banden is het een beetje hetzelfde verhaal, ze zijn fijner en doen minder verbruiken, maar dat gaat een beetje ten koste van de wegligging. Wel moet het gezegd zijn dat bij een dagelijks gebruik deze mankementen zo goed als onmerkbaar zijn, vooral dankzij de volle 80 pk van deze driecilinder TDI!


Conclusie

Wat hier echt het vermelden waard is dar ze er in geslaagd zijn om minder te verbruiken, en minder CO2 uit te stoten zonder dat er moet ingegeven worden op prestaties en comfort. Enkel het pit op de snelweg en het vertrekken op hellingen hebben een beetje moeten inleveren. Maar dat zijn alles behalve showstoppers! Net zoals zijn tweelingbroers, de Polo Bluemotion en de toekomstige Fabia GreenLine, is de Ibiza Ecomotive een succes! Benieuwd wat het resultaat zal zijn met een Leon of Altea Ecomotive