Presentatie

Zowat Iedereen is het er over eens dat onze landgenoot de nieuwe Ibiza erg mooi gesculpteerd heeft. Enkel de achterlichten lijken er wat verloren bij te staan. Maar voor de rest knap getekend, karaktervol en toch speels, maar wel met een erg begrensde zichtbaarheid naar achteren.

De Ibiza wordt enkel in Martorell geproduceerd en Seat zet heel wat in het werk om een kwaliteitsvol product af te leveren dat de vergelijking met zijn Duitse familieleden kan doorstaan. En zowel binnen en buiten stellen we vast dat de Spanjaarden goed werk geleverd hebben: de auto is uitstekend afgewerkt.

Motor

Onze testwagen kreeg de gouwe ouwe 1.9 TDI van 105 pk met pompinjectoren onder de kap. Met zijn 240 Nm aan 1.900 toeren heeft de motor geen enkele moeite met de 1142 kg lichte Ibiza.

Maar de 1.9 TDI heeft al een heel leven achter zich en wordt niet meer verder ontwikkeld. En als je hem ’s morgens wakker maakt wil hij duidelijk laten horen dat hij een ochtendhumeur heeft. Eens op temperatuur gekomen is het resultaat al iets beter, maar toch blijft het zowel binnen als buiten de auto nog steeds erg luidruchtig, zeker bij belasting. Maar anderzijds behoudt hij ook de kwaliteiten die de TDI zo gekend maakten. Hij is erg temperamentvol en gaat dus behoorlijk goed vooruit.

Behoorlijk, want het temperament wordt door de te lange overbrenging wat getemperd. Met deze ontdubbeling draait de motor op de autosnelweg met moeite aan 2000 toeren. Zowel het verbruik als de geluidsproductie profiteren daarvan, maar het dynamisme gaat er wat op achteruit. De oorzaak van het probleem moeten we bij de versnellingsbak zoeken die maar 5 verhoudingen telt en die gangen liggen vrij ver uit elkaar. En dat maakt het leven van de chauffeur er niet makkelijker op.

Toch nog een pluspunt voor de constructeur is de partikelfilter die in serie gemonteerd wordt.

Chassis

Tijdens de lancering legde Seat erg de nadruk op het rijplezier dat de Ibiza biedt. De “Sport” overtuigt door zijn scherp sturende vooras en het evenwicht van zijn ophanging. Toch haalt hij nog niet het niveau van een Peugeot 207. De reden daarvoor kunnen we misschien zoeken bij de 1.9 TDI die je maar moeilijk een lichtgewicht kan noemen. De versies met kleinere motoren en dus lichtere motoren zouden dus nog levendigermoeten reageren. In een bocht gedraagt de Ibiza zich goedmoedig en de bewegingen van de koets worden goed beheerst. De stuurinrichting is precies, maar geeft wat weinig feedback, terwijl de remmen geen bijzondere opmerkingen oproepen.

Comfort

Met zijn « Sport »-ophanging reageert de testwagen correct, maar toch vrij droog op oneffenheden. De uitstekende rijpositie en de doordachte ergonomie maken dat je je snel op je gemak voelt in de Ibiza, terwijl het instrumentenbord er leuk en sportief uitziet. Maar de achterpassagiers worden heel wat minder verwend. De achterbank staat te verticaal opgesteld en is bovendien behoorlijk hard. We zeiden al dat de mechanische geluidsisolatie beter kan en door de talrijke windgeluiden wordt de globale indruk er niet beter op.

Prijzen en uitrusting

Er is al een Ibiza diesel van 80 pk voor 14.290 €, maar onze 1.9 TDI « Sport » staat met 16.990 € in de catalogus. De serie-uitrusting omvat ondermeer vier elektrische ruiten, een boordcomputer, een pollen- en een stoffilter, een lederen stuur, 16-duims lichtmetaal, mistlichten vooraan, verlichting in de bochten, enz… Op de optielijst vinden we ondermeer voor 1000 € manuele airco, radio met MP3 vanaf 375 €, metaalkleur kost je 352 €, terwijl Emocion-rood voor 151 € je Ibiza siert.

 

Het verbruik draagt natuurlijk de vruchten van de lange overbrenging en zit zo rond de 6 liter per honderd. De CO2-uitstoot is met 119 gr/km erg laag.

Conclusie

De nieuwe Ibiza ziet er ongetwijfeld aantrekkelijk uit. Zijn gespierde en toch elegante vormen maken hem erg verleidelijk en zouden er best kunnen voor zorgen dat de bestelbonnen vlot worden ondertekend. De goede afwerking en de sportieve sfeer krijg je er graag bij. En bovendien is hij erg concurrentiëel  geprijsd! Wat wil je eigenlijk nog meer. Misschien hier en daar nog wat fijnere afstellingen, …om nog wat meer rijplezier te krijgen…