In 1996 lanceert Seat de typebenaming ‘Cupra’, een samentrekking van ‘Cup’ en ‘Racing’. Alle sportieve modellen van het Spaans-Duitse merk droegen steevast deze benaming. In 2000 kwam de nog radicalere ‘Cupra R’. Het Seat-gamma telt heel wat sportieve versies. Zowat elk model is beschikbaar in Sport, FR (Formula Racing), Cupra en Cupra R–uitvoering. Van minder sportief tot supersportief. De Leon Cupra R die we hier testen, is dus de top van het gamma. Hij positioneert zich boven de Leon Cupra die niet wordt ingevoerd in België.

20 pk meer

De Leon Cupra R is de krachtigste Seat ooit. Onder de kap vinden we een 2-liter turbomotor met directe injectie. Die drijft heel wat modellen uit de Volkswagen-groep aan, met de Golf GTI als bekendste vertegenwoordiger. De Leon Cupra heeft dezelfde motor, maar onder de kap van de Cupra R produceert hij nog 20 pk meer. Dit extraatje heeft hij te danken aan een hogere turbodruk, een nieuw elektronisch beheer, een efficiëntere intercooler en een nieuwe uitlaatlijn. Om 265 pk efficiënt naar het asfalt te sturen, werd het onderstel aangepast. De Leon Cupra R heeft een specifieke geometrie, 19-duimsvelgen, stijvere veren en stuggere dempers. Bovendien wordt de voortrein van een elektronisch afremmend differentieel voorzien.

Rijplezier

Seat nodigde de pers uit op het circuit van Castelloli. Het circuit bevindt zich niet zo ver van de hoofdzetel in Martorell, dicht bij Barcelona. Het was geen weer om een hond door te jagen, maar de Leon Cupra R bood verrassend veel trekkracht. In tegenstelling tot de Ford Focus RS bijvoorbeeld heeft de Cupra R geen mechanisch sperdifferentieel maar het XDS. Het XDS detecteert een eventueel doorslippend wiel en remt dit af. Hierdoor wordt vermeden dat het wiel zijn zijdelingse grip verliest en wordt onderstuur voorkomen. Het systeem verricht geen mirakels maar de Leon Cupra R vaart er wel bij. Het rijplezier is altijd van de partij en zelfs op circuit staat de Cupra R zijn mannetje.

Sound

Op het vlak van de remmen namen de ingenieurs geen risico’s. De Cupra R heeft vooraan schijven van 345 mm en achteraan van 286 mm . We konden de remmen op geen enkel foutje betrappen. Hoewel we moeten toegeven dat we op het doornatte circuit niet voluit konden gaan. De prestaties zijn er: in 6,1 seconden spurt de Cupra R van 0 naar 100 km/uur en de topsnelheid bedraagt 250 km/uur. Toch mist de auto die extra sportieve touch. De motor klinkt wat te banaal en het interieur verschilt nauwelijks van dat van een ‘gewone’ Cupra. Een groot pluspunt is echter de erg scherpe prijs. Met zijn 28.490 euro is de Cupra R goedkoper dan zijn neef, de Golf GTI. Maar hij presteert veel beter.