François Piette

20 APR 2010

Simul‑Clermont‑Systermans en Bouvy‑Rummens winnaars van een geslaagde eerste race


Van een schot in de roos gesproken! De seizoensopener 2010 van de VW Fun Cup was tevens de allereerste autorace op het nieuwe circuit van Mettet. De balans van dit zonovergoten weekend is dan ook uitermate positief. De twee wedstrijden van drie uren werden verreden zonder het minste incident en de safety-car mocht het ganse weekend in de pitlane blijven. Bovendien kreeg de meeting twee mooie winnaars. Wat wil een mens nog meer?

Philippe Systermans zal het later aan zijn kleinkinderen kunnen vertellen: hij zette de eerste referentietijd neer bij de "auto's" op het nieuwe circuit van Mettet dat met de New Season Trophy zijn deuren onder een stralende hemel opende. Met een chrono van 1.15.092 tijdens de kwalificatiesessie voor de openingsmanche van het seizoen 2010, was de piloot van Colson 190/1000ste van een seconde sneller dan Frédéric Bouvy himself. Die maakte in een VW Fun Cup van Delahaye Racing zijn comeback in de VW Fun Cup samen met zijn makker Yannick Rummens.

Maar, zoals steeds in de VW Fun Cup, werd voor het bepalen van de startorde de hiërarchie van de kwalificaties weer omgegooid door de lottrekking. Daarbij was team Acome Racing - de nieuwe naam van de structuur van Manu Nava - twee keer bij de gelukkigen, want de twee formaties van het team (Godard-Ryhon-Gérard voor Nava-Gressens-Vanhakend) mochten vanaf de eerste rij starten.

Colson Racing wint race 1

De meute was nog maar goed op weg of Frédéric Bouvy, gestart vanaf de 4de rij, maakte al dadelijk zijn ambitie duidelijk, door achtereenvolgens de maat te nemen van Damien Pulinx (MPM Racing), Romain Delva (Astur Car), Sébastien Ryhon (Acome Racing Challenger) en Manu Nava (Acome Racing). Bouvy kruiste vervolgens de degens met Nigel Greensall (MTE Racing) en Michel Simul (Colson Racing). Terwijl Romain Delva (schuiver) en Philippe Stéveny (RDR Sport, gebroken aandrijfas) uit de kopgroep verdwenen, vochten de drie leiders een erg spannende strijd uit. De BTCS-kampioen bleek de sterkste en voor de eerste pilotenwissel had hij zowat vijftien seconden voorsprong .

De eerste belangrijke gebeurtenis vooraan was de opgave van Manu Nava (Acome Challenger), die de motor voelde begeven. Vooraan hield Yannick Rummens (Delahaye Racing) een hoog tempo aan, maar hij was toch iets minder snel dan zijn kopman. Daarvan profiteerde Didier Clermont, die zijn intrede maakte bij Colson Racing, om een kloof te slaan vooraleer hij zich met een vijftiental seconden voorsprong liet aflossen door Philippe Systermans. Halfweg de race werd die gevolgd door Van den Abeele-Servais-Radet (VV Speed), die goed mee voorin zaten na moeizame kwalificaties, Godard-Ryhon-Gérard (Acome Racing Challenger), De Groof-Greensall-Janssens (MTE Racing) en Latinne-Benjamin-Albert-Dupont (RDR Sport).

Nog steeds onder een stralende zon, werd het tweede deel van de eerste manche van 3 uren gekenmerkt door het spannende duel tussen de twee leiders, op korte afstand gevolgd door twee teams die streden voor de derde plaats, Godart-Ryhon-Gérard (Acome Racing Challenger) en Van den Abeele-Servais-Radet (VV Speed). Beide duels werden als het ware pas op de finishlijn beslist, maar de volgorde veranderde niet meer. De kampioenen van 2009 controleerden hun leidersplaatsmet verve en wonnen met een twintigtal seconden voorsprong. Na de opgave van Latinne-Benjamin-Albert-Dupont (RDR Sport - koppeling), werd de top 5 vervolledigd door de jongeren Cognon-Lamy-Bollen (666 Racing Team), die nochtans erg ver op de startgrid stonden.

Revanche van Delahaye Racing in race 2

De tweede confrontatie startte zoals de eerste eindigde. De startgrid van de tweede race wordt immers bepaald door de uitslag van de eerste race op zaterdag, waardoor Michel Simul (Colson Racing) naast Frédéric Bouvy (Delahaye Racing) op de eerste rij stond. De Luikenaar nam de beste start, maar in de tweede ronde moest hij toch plooien voor zijn rivaal, terwijl Gilles Debrus (Pharma Technology) een indrukwekkende remonte maakte en hij na een tiental ronden de derde plaats afhandig kon maken van Nigel Greensall. De laureaat van de 25 Uren 2008 was ontketend en nam vervolgens de maat van Michel Simul, om te naderen tot op twee seconden van de leider bij de eerste pitstop.

Die pilotenwissel werd sneller uitgevoerd door Delahaye Racing, zodat Yannick Rummens met 11 lengtes voorsprong op Jean-François Jourdain, aan het stuur van de Fun nr. 55, terug op de baan kwam. De eerste stop duurde wel erg lang bij Colson: de motor sloeg niet meteen aan en in de verwarring duurde het even voor Didier Clermont terug op de baan komt. Hij volgde pas op de 9de plaats, op een minuut van de leider. Zijn kansen waren dan ook verkeken...

Verscheidene tenoren kwamen in het eerste deel van de race in de problemen: een brandstoflek en daarna een aanrijding voor Pulinx-Detiège-Lecluse (MPM Racing), motor bij De Groof-Greensall-Janssens (MTE Racing) en een gebroken ophangingsdriehoek voor Nava-Vanhakendover-Gressens (Acome Racing). Andere teams hadden meer geluk, zoals Van Dalen-Van Dalen-Van Dalen-Mondron (Kronos Racing), die na een schuiver terugvielen naar de laatste plaats, maar vervolgens erg sterk oprukten naar de top 10. Ook Delva-Dandrifosse (Astur), gestart als 8ste, rukten sterk op naar de derde plaats.

Een uur voor de finish was de race nog niet beslist, want bij Pharma Technology was men vastbesloten om tot het uiterste te gaan. Gilles Debrus trok voluit in de aanval... tot hij vroegtijdig naar de pits terugkeerde: olieradiator stuk. Daarmee was de beslissing gevallen. Yannick Rummens stuurde zijn wagen rustig naar een eerste zege waar hij daags voordien niet van durfde te dromen: « Ik heb donderdag pas mijn licentie gehaald… en vandaag win ik mijn eerste race. Tot op heden had ik maar twee of drie races gereden op uitnodiging. Deze keer heb ik besloten om het volledige seizoen te rijden samen met Frédéric. We konden geen betere start dromen. Petje af voor de mensen van Delahaye Racing. De wagen liep als een horloge en de pitstops verliepen perfect! »

De tweede plaats ging uiteindelijk naar Dubois-Maillet-Beulen-Bader (Partner Racing), die zich met een voorbeeldige regelmaat een weg naar voren baanden. Zij wonnen het boeiende duel van Delva-Dandrifosse (Astur Car), die op een cruciaal moment tijd verloren door een schuiver in de bocht voor de rechte lijn rechts van de pits. Verder volgden Van den Abeele-Servais-Radet (VV Speed), Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing) en Viron-Richard-Serdeen (MTE Racing), terwijl Devreker-Houben-Jaeken-Cools (Euroracing) de categorie « benzine » wonnen, met als bonus een plaats in de top 10.

Klassement - race 1 : 1. Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing) 138 ronden ; 2. Bouvy-Rummens (Delahaye Racing) op 24.339 ; 3. Godart-Ryhon-Gérard (Acome Racing Challenger) op 1 ronde ; 4. Van den Abeele-Servais-Radet (VV Speed) ; 5. Cognon-Lamy-Bollen (666 Racing Teal) op 2 ronden ; 6.De Groof-Greensall-Janssens (MTE Racing) ; 7. Baudart-Debrus-Debrus-Jourdain (Pharma Technology) ; 8. Dandrifosse-Delva (Astur Car) ; 9. Pulinx-Detiège-Lecluse (MPM Racing) ; 10. De Pierpont-De Quirini-van de Poele (Touring)... 15. Devreker-Houbben-Jaeken-Cools (Euroracing) op 6 ronden, winnaars in benzine... 18. Delsaert-Baudet-Mahy (JMD) op 8 ronden, winnaars bij de tweezitters ; enz.


Klassement - race 2 : 1. Bouvy-Rummens (Delahaye Racing) 137 ronden ; 2. Dubois-Maillet-Bader-Beulen (Racing Partrner) op 32.782 ; 3. Delva-Dandrifosse (Astur Car) op 36.437 ; 4. Van den Abeele-Servais-Radet (VV Speed) op 55.895 ; 5. Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing) op 1 ronde ; 6. Viron-Laurent-Seerden (MTE Racing) ; 7. Van Dalen-Van Dalen-Van Dalen-Mondron (Kronos Racing) op 2 ronden ; 8. Nelissen Grade-Poncelet-De Kimpe (MTE Racing) op 3 ronden ; 9. Sire-Levet (Allure Team) ; 10. Devreker-Houben-Jaeklen-Cools (Euroracing) op 4 ronden, winnaars in benzine… 15. Olivier-Demortier-Raymaekers (Allure Team) op 7 ronden, winnaars bij de tweezitters ; enz.

Kampioenschap (officieus) : 1. Bouvy-Rummens (Delahaye Racing) 68 ptn ; 2. Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing) 66 ; 3. Van den Abeele-Servais-Radet (VV Speed) 63 ; 4. Dandrifosse-Delva (Astur Car) 61,5 ; enz.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie