François Piette

17 JAN 2013

Onze nieuwe Favori(e)t

Van een functionele berline die wat beter aangekleed werd voor de veeleisende klanten in West-Europa, is de Octavia na drie generaties opgegroeid in het gamma. Na een carrière van zestien jaar werden al meer dan 3,7 miljoen exemplaren verkocht. Vandaag neemt hij bijna alle techniek over van zijn Duitse neef, de Golf, om luid te verkondigen wat iedereen al fluisterde: dit is een verduiveld goede auto.

Gegarandeerd succes

Het succes van Skoda is een zeldzaam schoolvoorbeeld van een geslaagde samenwerking. Het bewijs: zelfs nu de modellen niet meer zo jong zijn, blijven ze goed verkopen. Het doel van Skoda is ambitieus: jaarlijks 1,5 miljoen wagens aan de man brengen tegen 2018. Om dat te realiseren, moet het gamma uitgebreid en verjongd worden en moet Skoda bewijzen dat het niet langer het merk met de lage prijzen uit het oosten is. Met Volkswagen achter zich zit het Tsjechische merk definitief op de juiste spoor. 

De grote middelen

Door de komst van de nieuwe Rapid wordt de Octavia meer naar boven geduwd. En Volkswagen zet de grote middelen in: toptechnologie en –motoren, een revolutionair moduleerbaar platform (MQB) dat gedeeld wordt met de VW Golf, Audi A3 en Seat Leon en ten slotte dezelfde geest als zijn voorgangers.
Of met andere woorden: de Octavia is nog altijd een verbluffend ruime berline die in zijn koffer de reserves van Fort Know kan slikken. De interieurruimte gaat nog vooruit. De koffer wint volume en haalt waarden die een monovolume waard zijn: 590 tot 1.580 liter.

Spitsvondigheden

Simply clever staat voor eenvoudige, maar spitsvondige ideeën die het dagelijkse leven vergemakkelijken. De kofferbodem is een ingenieus voorbeeld: het tapijt kun je omkeren, waardoor een makkelijk afwasbaar vlak uit plastic ontstaat. Er zijn veel praktische netten, met velcro kun je bagage vastkleven tegen de wanden en er zijn veel sjorhaken. Uitstekend, maar we betreuren dat de achterbank geen vlakke vloer vormt in neergeklapte toestand.   

Ook knap gevonden: een ijskrabber in de tankklep, een geel fluojasje onder de bestuurderszetel, grote bergvakken in de deuren, overal bekerhouders en een specifiek vakje om je smartphone of iPod op te bergen.

Technologie

De Octavia klom hogerop en heeft bijna dezelfde uitrusting als de nieuwe Golf: een adaptieve snelheidsregelaar (met een lelijke radar in de voorbumper), 9 airbags, waarschuwing over het overschrijden van wegmarkeringen, een vermoeidheids- en verkeersbordendetectie, de Multi Collision Brake (die de auto na een botsing afremt tot 10 km/u om een bijkomende aanrijding te voorkomen), het automatische parkeersysteem, … Alles is aanwezig: de noodzakelijke spullen, maar ook de (overbodige) gadgets om indruk te maken op je buurman. Met een Skoda, jawel.

Motorenkeuze   

Aangezien de nieuwe Octavia 102 kg minder de op de weegschaal zet, zijn extra krachtige motoren niet nodig. Het gamma begint met de bescheiden 1.2 TSI (86 pk) en stopt bij de 1.8 TSI met 180 pk.

Bij de diesels – de grote meerderheid van de verkoop in ons land – opent de 1.6 TDI met 90 pk. Die wordt ook aangeboden met 105 pk of 110 pk in het geval van de Greenline met 89 g CO2/km en een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km. Voor wie meer wil, staat ook de 2.0 TDI in de catalogus. Er is ook keuze tussen manuele (slechts vijf versnellingen voor de 1.6 TDI, zes voor de 2.0 TDI) en automatische (DSG 6 of 7) versnellingsbakken.

In alle zachtheid

De Octavia is één van die auto’s waarvan je de indruk hebt dat je hem al helemaal kent na twee kilometer. Zachte en gemakkelijke bediening ben je snel gewoon en geeft een goede feedback. Het weggedrag valt absoluut niets te verwijten: de Octavia is een veilige auto die nooit verrast.

Hij is lichtjes onderstuurd en de langere wielbasis beperkt onverwachte reacties van de achtertrein. Gemakkelijk te besturen dus. Maar zelfs een sportieve bestuurder komt aan zijn trekken, dankzij de verbluffend doeltreffende wieltreinen en ophanging. Kers op de taart: dat gaat niet ten koste van het comfort. Al moeten we dit natuurlijk nog bevestigd zien op de Belgische wegen.

Maak jouw keuze

Bij de motoren trok uiteraard de 1.6 TDI onze aandacht. Die was als enige versie beschikbaar bij de eerste test. De variant met 105 pk bevestigde al het goede wat we er vooraf van dachten. Alleen de vijfversnellingsbak is een tekortkoming: de verhoudingen zijn te lang. Het is niet zo erg, want op de autosnelweg overtuigt het geheel zeker. Voor veelrijders biedt de 2.0 TDI met DSG meer spierkracht en reserves bij alle toerentallen. Al mis je dat niet echt.

Bij de benzines verdient de 1.2 TSI 105 een eervolle vermelding, al dringt zijn stem iets te fel binnen. Hij klinkt verbazend sportief en zorgt voor vlotte acceleraties. Opnieuw betreuren we te lange versnellingsbakverhoudingen, waardoor je bij een snel inhaalmanoeuvre enkele versnellingen moet terugschakelen. De 1.8 TSI heeft altijd genoeg pit. Je moet het maar vragen, ongeacht het toerental of de versnelling. De Octavia kan zelfs enkele sportievelingen uitdagen.

De prijzen

Een betere kwaliteit en hoogstaande technologische uitrusting hebben hun prijs. De instapprijs stijgt dan ook tot 18.000 euro voor de 1.2 TSI en 21.000 euro voor de 1.6 TDI. Zo staan de prijzen in de catalogus. In de praktijk zullen de nettoprijzen zo’n 2.500 euro lager uitvallen. En dat is gezien de prestaties van de Octavia erg redelijk.

Advertentie
Advertentie
Advertentie