Het is volkomen logisch dat de Octavia RS en de Scout de modernisering van het Octavia-gamma volgen. Op het programma staan geen technische revoluties maar blijven de aanpassingen beperkt tot een kleine facelift om de auto aan de huidige tendenzen aan te passen. Het eerste wat dan ook opvalt zijn de nieuwe lichtblokken vooraan en achteraan.
Octavia RS
Met de nieuwe radiatorrooster en de nieuwe lichtblokken oogt de RS wat aggressiever, terwijl de grotere luchtinlaten in de bumper sportieve pretenties laten vermoeden. Naast de nieuwe achterlichten krijgt de RS ook nog een nieuw kleurtje mee. Het antraciet-grijs en de nieuwe “Neptune” 18-duimsvelgen passen overigens goed bij elkaar. Het koetswerk ligt wat lager en de benzineversie werd 20 kg lichter terwijl de diesel 15 kg bespaarde. De Xenon-verlichting tenslotte, is directioneel.
De motoren blijven onveranderd met de TFSI van 200 pk en de TDI van 170 pk met common-rail. Beide motoren kunnen met een manuele bak met zes verhoudingen of de gekende DSG 6-bak uitgerust worden.
Octavia Scout
Met een nieuw radiatorrooster en andere lichtblokken die we eerder al op de andere versies zagen. bleef ook hier het werk tot wat opfrissen beperkt. Het kleurenpallet wordt met “Rosso Brunello” aangevuld. Om zich van de andere Octavia's te kunnen onderscheiden krijgt de Scout een dikke bumper en zijdelingse beschermingen mee
Op technisch gebied blijft ook hier alles bij het oude. Zo kan de integrale aandrijving met Haldex-koppeling nog steeds tot 85 % koppel naar één enkel wiel sturen. Onder de kap herkennen we de uitstekende 1,8 TFSI van 160 pk en de 140 pk sterke 2.0 TDI die in dit geval nog steeds de pomp-injectoren gebruikt.