Twee in één, koffer

De nieuwe Superb heeft een erg dynamische en aangenaam ogend profiel, maar de achterkant oogt wat banaal. Maar daar is een goede reden voor. De Superb heeft, zoals de meesten van zijn rivalen, namelijk drie volumes en dus een koffer…maar ook een achterklep. Je kan dus zowel de kofferafdekking, als de achterklep apart openen. En dat is voor deze categorie erg uitzonderlijk. Maar eigenlijk kunnen we beter van een laadruimte spreken, want met 565 liter heb je werkelijk plaats zat en als de achterbank nog eens neergelegd wordt, heb je niet minder dan 1.670 liter ter beschikking! Toch spijtig dat je met de achterbank naar beneden geen volledig vlakke laadvloer hebt. Maar eigenlijk kunnen we daar best mee leven.


AFS, uitstekende verlichting

Tussen de verscheidene goodies die op de Superb gemonteerd werden, vinden we onder andere het AFS ofwel het Adaptive Frontlight System. In het kort gezegd, past deze verlichting zich aan de rijomstandigheden aan. Aan lage snelheid wordt de verlichting in de stad en in bochten speciaal aangepast. Tussen 15 en 50 kmh wordt de lichtstraal tot aan de boorden van de weg verbreed. Tussen 50 en 90 kmh wordt deze verlichting nog verder aangevuld om een nog volledigere belichting te krijgen, terwijl boven de 90 kmh ook nog de wegmarkeringen links op de weg extra verlicht worden. Spijtig genoeg hebben we het systeem enkel bij dag kunnen testen en zullen we tot een gedetailleerde test, in ons donkere België moeten wachten om de efficiëntie van het systeem te testen.

Ophanging met veiligheid als leitmotiv

Een dergelijk wagen is natuurlijk niet uitgedacht om allerhande cols of scherpe bochten mee aan te vallen en het is dus duidelijk dat het chassis vooral met veiligheid in het achterhoofd werd ontwikkeld. Toch is het resultaat erg verrassend. Met een onverstoorbare stabiliteit en evenwicht ligt de Superb als een veilig blok op de weg. De V6-versie is nog eens extra met een, overigens erg efficiënte, vierwielaandrijving uitgerust. Op de gladde wegen rond Salzburg toonde de Superb zich erg zeker en konden we de motriciteit op geen enkel foutje betrappen. Uiteraard wordt de Superb met de nodige elektronische waakhonden uitgerust en zijn ESP, antispin, ABS en “hill start assist” wel degelijk van de partij.

Krachtige motoren

In dieselversie heb je de keuze uit drie motoren. De 1.9 TDI van 105 pk, de 2.0 met pompinjectoren en 140 pk en de 2.0 TDI common rail van 170 pk maken kiezen moeilijk. En klaarblijkelijk zal die keuze nog uitgebreider worden. Bij de benzineversies vinden we als viercilinders, de 1.4 tsi van 125 pk en de 1.8 TSI van 160 pk terwijl de 3.6 V6 van 260 pk, die exclusief met de DSG 6-bak uitgerust wordt, de top uitmaakt. Tenslotte is er nog de Greenline versie met de 1.9l TDI van 105 pk in het vooronder, die door zijn bijzondere aerodynamica, minder leeggewicht, een veranderd elektronisch beheer en een langere overbrenging vooral op de ecologische toer opgaat. Met 5,1 liter per honderd en een uitstoort van 136 gr/km, slaagt hij daar wonderwel in.


Aan het stuur

Als eerste mochten we met de 2.0 TDI van 140 pk rijden. Eigenlijk hadden we het al verwacht, maar deze motor is werkelijk te luidruchtig. Terwijl hij tijdens traagloop en acceleraties tamelijk fel kleppert, blijft hij bij gestabilkiseerde snelheden behoorlijk goed gedempt. Hernemen doet hij prima en voor ons is hij zijn plaats onder de kap van een dergelijke grote auto best waard. De volgende testwagen was uitgerust met de 3.6 V6, die het interieur met zijn met zijn uiterst melodieuze stem wist op te fleuren. En daarbij nog verassend goede prestaties lever ook. Zoals reeds gezegd wordt deze versie met de DSG uitgerust en die is gewoon heerlijk.

Maar de grootste troef van deze auto is toch zijn intereurruilmte ! Je waant je in een balzaal en alle lengtematen moeten hier makkelijk een plaatsje kunnen vinden. Op de achterbank is de ruimte zelfs royaal te noemen en mag je de Superb echt de grootste van de klas noemen, waar de erg goede afwerking zeker geen afbreuk wil aan doen..

Discountprijzen

Hier haalt de Superb werkelijk een krachttoer uit ! Met een basisprijs van 22.190 E voor de 1.9 TDI en 22.950 voor de 1.4 TSI komt geen enkele rivaal zelfs nog maar in de buurt. En het beste hebben we voor het einde gereserveerd! Met de korting erbij kan je je dus een Superb Diesel aanschaffen die minder als 20.000 @ moet kosten. En dat met een erg uitgebreide uitrusting! ESP, lederen stuurwiel, automatische airco, mistlichten, drie 12 –stekkersn automatiusche lichten, pre-radioinstallatie met acht luidsprekers, audio-stekker, regelbare rugsteun voor de voorzetels enz, enz. Duidelijk een auto, die ons meer en meer verbaasd heeft!