Sinds 2005 organiseert de Smart Cup een kampioenschap met de kleine stadswagentjes van de Daimler-groep op enkele bekende circuits. Zo worden Belgische en Britse liefhebbers verenigd op de circuits van Zolder, Mettet of Spa-Francorchamps, maar ook Snetterton, Brands-Hatch en Silverstone.
Racebommetje
Het belang van een wedstrijd met slechts één merk schuilt in het feit dat alle piloten met dezelfde wapens strijden, in dit geval een Smart die nog maar weinig te zien heeft met het exemplaar van jouw vrouw of moeder. Een gestript interieur, een grote rolkooi, een poederblusser in de plaats van de passagierszetel, een motor opgevoerd tot 130 pk (en verzegeld zodat hij niet meer aangepast kan worden), een vrijere uitlaat, remschijven aan de vier wielen, een regelbare remkrachtverdeler, een regelbare ophanging met driehoeken op Uniball-kogelgewrichten, stabilisatiestangen voor en achter, een in de hoogte verstelbaar koetswerk: dat ademt autosport. En met de zeer korte wielbasis van 1.867 mm moet je de auto uiteraard goed onder controle houden: te veel optimisme wordt meteen bestraft.
All-informule
De promotor van de cup stelt een volledig seizoenspakket voor dat bestaat uit de huur van de auto, de inschrijving voor zeven wedstrijden, het transport van de auto, de banden, de benzine, de bijstand op circuit en het onderhoud tussen de wedstrijden voor een vaste prijs van 23.495 euro. Dit is zonder twijfel de goedkoopste formule en een mooie gelegenheid om de wereld van de autosport te betreden, te schitteren en je in de kijker te rijden van teams die jonge talenten zoeken.
Er zijn ook andere formules mogelijk, zoals deelname aan een specifieke wedstrijd of zelfs de aankoop vande auto. De Smart Cup organiseert ook testdagen voor iedereen, waar de meest getalenteerde rijders een duwtje in de rug krijgen in de vorm van een beurs van 10.000 euro.
Racesfeer
We hadden het plezier om achter het stuur te kruipen van een Smart in Mettet, helaas in de regen. De racesfeer in het interieur is verzekerd. Je zit veilig in het raceharnas in de kuipzetel, met de helm op enkele centimeters van de buizen van de rolkooi en het uitlaatgeluid in de oren. We verlaten de stands om het circuit op te rijden. De Smart vertoont geen enkele rolneiging en lijkt aan het asfalt te kleven. We worstelen wel met de gerobotiseerde versnellingsbak. Elke schakelovergang leidt tot een zeer duidelijke krachtonderbreking en vertraging, al zullen de ervaren autosportrijders dat beter kunnen opvangen dan wij.
Talenten ontplooien
Deze ervaring smaakt naar meer en ondanks de regen voeren we het tempo op en met een zeker enthousiasme rijden we de rechte lijn op. Vol vertrouwen trappen we op de rem, wellicht iets te veel want we verliezen de controle en rijden plots als een grasmaaier naast het circuit. Oef, er is gelukkig geen schade. We geven weer gas en zijn opnieuw vertrokken. Wat een plezier! Ons respect gaat uit naar de piloten van de Smart Cup die achter het stuur kruipen van deze reactieve, kleine bolides. Zin om nieuwe talenten te ontdekken?