Samen met partner Renault werkt smart achter de schermen aan een volledig nieuwe fortwo. Dat duurt nog één tot twee jaar, vandaar dat het huidige model nog even wordt opgefrist.
Nadat smart in 2010 het interieur opwaardeerde, wordt nu vooral de buitenkant van de fortwo aangepakt. De grille is breder dan vroeger en de luchtinlaat loopt nu over de volledige breedte van de auto. Nieuwe spatborden en zijschorten geven de tweezitter een sportievere uitstraling, terwijl de led-dagrijlichten voortaan horizontaal staan. In het interieur zien we nieuwe materialen, zoals een zetels bekleed met stof en leder.
De techniek van de fortwo blijft helemaal hetzelfde. Wil je modeljaar 2012 direct herkennen, kijk dan naar het grotere smart-logo. "De manier waarop de fortwo het smart-logo prominenter toont, staat symbool voor het nieuwe zelfvertrouwen van het merk", zegt smart-baas Annette Winkler. Na enkele moeilijke jaren kende smart een goed 2011. De wereldwijde verkoop van de fortwo steeg met 4,6 procent tot 101.996 stuks, vooral dankzij China. Ook in België werden iets meer smartjes verkocht.
Elektrisch
De kleine facelift brengt de fortwo weer onder de aandacht, maar het belangrijkste nieuws voor 2012 is de lancering van de elektrische versie, de smart electric drive van de derde generatie. De eerste twee elektrische smarts werden vooral voor testwerk en fleetklanten ingezet, de nieuwe generatie is ook beschikbaar voor particulieren. De voorverkoop is al begonnen en de eerste exemplaren worden in de zomer geleverd. De fortwo facelift staat tegen april bij de dealers.