Met plezier presenteert Annette Winkler, hoofd van het merk Smart binnen de Daimler-groep, de nieuwe Smart DCT in het centrum van Keulen, een stad die één Smart per honderd inwoners telt. Ze vertelt dat één derde van het verkeer in de stad bestaat uit mensen die een parkeerplaats zoeken. In Europa heeft een bestuurder gemiddeld tien minuten nodig voor deze oefening, waarin hij vier kilometer aflegt. Met zijn lengte van 269 cm is de Smart uiteraard ideaal.
We zullen de presentatie van de twee kleintjes van Daimler hier niet overdoen, maar een woordje uitleg over de techniek is zeker op zijn plaats. De twee Smarts beschikken over dezelfde drie motoren, telkens met drie cilinders. Een eerste atmosferische blok van 999 cc is beschikbaar met 60 of 71 pk, met een koppel van 91 Nm. De derde mogelijkheid is een turboblok van 898 cc met 90 pk en een koppel van 135 Nm. Alleen de versies met 71 en 90 pk worden gekoppeld aan de nieuwe DCT-bak met zes versnellingen. De meerprijs bedraagt 1.300 euro (1.450 euro in de Forfour).
Aparte stijl
De Smarts onderscheiden zich van andere auto’s door hun originele stijl, zowel vanbuiten als vanbinnen. De tridion-veiligheidscel heeft altijd een andere kleur, de voorkant oogt eerder vriendelijk dan pretentieus of agressief en de achterkant verschilt amper bij de Fortwo en Forfour. De plaats van de nummerplaat en het openingsmechanisme van de koffer zijn wel anders: een klassieke klep bij de Forfour en een tweedelige klep in de kleine stadsmus.
Er zijn ook nieuwe kleuren, zowel voor de tridion-cel als voor de koetswerkpanelen, die het aantal mogelijke combinaties verveelvoudigt. Het interieur past perfect bij de originele, frisse en ludieke uitstraling van de auto. Het onderscheidt zich door de materiaalkeuze en kleuren. Een boordplank in flashy blauw en wit is ongebruikelijk, al zullen de azijnpissers opmerken dat de witte elementen weerspiegelen in de voorruit.
Be connected
Wees gerust, andere combinaties zijn mogelijk. Dezelfde mogelijkheden zijn er voor de bekleding van de deuren en zetels, waardoor het interieur van de Smart voor een frisse noot zorgt binnen de moderne en nochtans gevarieerde autowereld. Het zal niet iedereen bevallen, maar wij konden deze aanpak wel smaken.
De Smarts ontsnappen natuurlijk niet aan de trend naar meer connectiviteit en multimedia: smart cross connect, smart Audio-System, smart Media-System, Bluetooth, MirrorLink, … In de praktijk gebruikten we de geïntegreerde gps, die traag reageert en een bron van ergernis is.
Bedankt, DCT
We ontdekten de nieuwe gerobotiseerde versnellingsbak achter het stuur van een Forfour met 90 pk, uitgerust met sportpakket dat bestaat uit een 10 mm verlaagde ophanging, strakkere veren, 16-duimswielen en schakelpaletten aan het stuurwiel. Op de wegprestaties valt niets aan te merken, de Forfour scoort niet beter of slechter dan de meeste concurrenten. Hij is wel opvallend wendbaar.
De 90 pk verrichten hun taak naar behoren, de DCT-zesbak overtuigt, zeker in de snellere sportmodus. De schakelpaletten zijn natuurlijk een meerwaarde en de sportophanging blijft nog vrij comfortabel. De ruimte achterin is wel beperkt voor een volwassene en ook de koffer is klein.
We kruipen daarna achter het stuur van een Fortwo met dezelfde motor maar zonder sportpakket. Dit kleintje weet te overtuigen. Hij draait op een zakdoek en geeft bijna zin verkeerd te rijden (niet moeilijk met deze trage gps!) zodat je kunt omkeren.
Overtuigende Fortwo
De turbomotor geeft meer pit dan in de Forfour hoewel het gewichtsverschil maar 85 kg bedraagt en de sportstand van de versnellingsbak blijft de leukste. Het comfort is verbazingwekkend voor een auto met zo’n kleine wielbasis. De nieuwe proporties (de Smart werd een tiental centimeter breder) geven de kleine Smart een knapper snoetje en weggedrag dan vroeger.
In tegenstelling tot in de Forfour is het sportpakket af te raden bij de Fortwo: we konden het testen in de versie met 71 pk en het verlies van comfort is aanzienlijk. Het atmosferische blok voldoet voor gebruik in de stad, maar slaat een flauw figuur daarbuiten. Een opmerking voor alle modellen: het geluid van de motor achterin dringt sterkt binnen in het interieur, wellicht nog meer in de atmosferische blokken die harder moeten werken. Het enige echte gebrek?