François Piette

20 NOV 2015

Sportieve Spanjaard bezorgt Ferrari koude rillingen en is nu een fortuin waard

Begin jaren ’50 gaat het allesbehalve goed met Spanje. Het land gaat zwaar gebukt door de opeenvolgende oorlogen en Franco installeert een brutale dictatuur. Maar te midden van die miserie is er ook een wonder dat geschiedt. Een uitzonderlijke sportwagen die technisch helemaal op punt staat wordt geboren. Hij is in staat om Ferrari het vuur aan de schenen te leggen.

Een burgeroorlog van drie jaar, bijna zes jaar WO II en een brutale strijd om de macht door generaal Francisco Franco… Spanje ligt begin jaren ’50 op apegapen en de economische situatie is bedroevend. De generaal zoekt naar een mogelijkheid om het blazoen van het land weer op te blinken en hij laat een van de beste sportwagens ter wereld maken…

Flamboyant
Wilfredo Ricart was een buitengewone ingenieur die voor een grote vrachtwagenfirma werkte, ENASA, wanneer hij gehoor geeft aan de oproep van “Caudillo”. Ricart werkte voorheen bij Alfa Romeo en ontwikkelt in opdracht van de generaal een uitzonderlijke motor: het wordt een V8 met vier bovenliggende nokkenassen en een droog carter. De motor werd gelinkt aan een manuele vijfversnellingsbak. Met deze constructie geeft de Spanjaard de Ferrari’s uit die tijd al het nakijken.

Esthetisch
Ook aan de buitenkant werden nagels met koppen geslagen. Touring mocht het koetswerk van de Pegaso ontwerpen en het resultaat is flamboyant, bijna excentriek. Het verhaal is echter van korte duur want na een productie van 84 exemplaren stopt de fabriek. De kosten voor het produceren van de wagen zijn te hoog. Door die beperkte aantallen zijn de Pegaso’s vandaag de dag erg zeldzaam.

Meer dan 220 pk
De wagen die je hierboven bekijkt, is uitzonderlijk goed bewaard gebleven. Hij heeft zijn hele leven op Spaanse grond doorgebracht. Hij werd eerst verkocht aan José María de Caralt y Borrell, een Spaanse man van adel die goede relaties met de koninklijke familie onderhield. Deze uitzonderlijke sportwagen werd na zijn deelname aan het Concours d’Elégance de San Remo in Italië opnieuw verkocht. Hij zou daarna aan verschillende sportieve wedstrijden deelnemen waar hij ook successen boekte. In juni 1954 werd de motor, een 2.8 liter V8, vervangen door een krachtiger exemplaar, een 3.2 liter, met 223 pk.

Klein fortuin
Deze Pegaso is allicht een van de meest authentieke exemplaren die er van bewaard is gebleven. Hij wordt door RM Sotheby’s binnenkort verkocht op de “Driven by Disruption” veiling. Door zijn haast perfecte staat zal ook het uiteindelijke prijskaartje oplopen. Er wordt verwacht dat deze wagen op 10 december 2015 voor ongeveer 800.000 euro van eigenaar zal veranderen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie