Voorstelling
Wat de stijl betreft, evolueert vooral het aanzicht van de Kyron, met stijgende zijlijnen, een verchroomde radiatorrooster, gewijzigde mistlichten en koplampen, meer sportievere luchtkokers en een tweekleurige bumper. Enkele kleine details ontwikkelen zich eveneens in de zijdelingse beschermingstangen die ook tweekleurig zijn, de nieuwe pinkers, de handvaten van de deuren en de nieuwe zwarte spoiler met geïntegreerd stoplicht.
De Kyron is leverbaar in vier versies : 200 Xdi 2WD & 4WD en de meer « luxueuze » 200 Xdi 2WD s & 4WD s. De S versies worden voorzien van een automatische airconditioning, van een buiten thermometer, gordijnairbags en een lederen versnellingspook.
De basisversie van de New Kyron wordt voortgeduwd door een 2.0 l Xdi van 136 pk uitgerust met een common rail. Twee overbrengingen zijn leverbaar met deze motorisering : standaard is de manuele 5-doos van dienst en in optie een automatische doos (die van Mercedes komt) ook met 5 versnellingen en met een sequentiële functie.
Voor de eerste keer, is de New Kyron beschikbaar met een dieselmotor XDi270. Een eenheid die, tot nu toe, enkel dienst verleende aan de Rexton. Deze 2.7 l levert 163 pk aan 4.000 rpm et een koppel van 340 Nm. Genoeg om te sprinten van 0 tot 100 km/u in 12,8 seconden.
Met een trapsgewijs raamwerk, bewijs van sterkte, en een onafhankelijke ophanging met spiraalvormige veringen, maakt dat deze Kyron moderner is dan de Actyon. Te noteren dat SsangYong het uitstekende idee heeft gehad om zijn Kyron uit te rusten met een kort gamma, wat deze auto goede all-road capaciteiten verschaft.
Qua veiligheid beginnen wij met de passieve, met frontale en gordijnairbags. En aangaande de actieve veiligheid, werd het ESP systeem er standaard opgezet, alsook het ARP (Active Rollover Protection, een systeem die het kantelen vermijdt), het BAS (Brake Assist, die het remmen vermeerdert indien men hard op de middenpedaal drukt) en het HDC (Hill Descent Control, om te voorzien dat de wagen te vlug van een helling tuimelt).
En wat betreft de prijs, ligt de basisversie van de SsangYong Kyron op 25.490 €
Op de weg
De eerste indruk is niet noodzakelijk positief waneer men voor het eerst in deze Kyron stapt. De plastieken zijn van middelmatige kwaliteit en de rijhouding ziet zich nogal gehinderd door het tekort aan diepteregeling van het stuur. Kortom, het is opnieuw te hoog dat wij aan het stuur geraken van de Kyron. Met de voet op de rem, zet ik de automatische pook op « D », en vooruit, daar gaan we ! De goede verrassing is dat deze individuele achtervering goed tewerk gaat. In ieder geval staan we ver weg van het aanstootgevende gedrag van de Actyon ! De stuurbekrachtiging blijft toch een vaag gevoel geven, wat niet echt ideaal is om de kleine kronkelige baantjes aan te vallen in bergachtige streken !
Omtrent het voortstuwingsmechanisme, is de 2.0 diesel een uitstekende motor, maar hij ziet zich jammer genoeg toegetakeld van een verouderde automatische 5-doos die vrolijk slipt en die de versnellingen vervelend plat glijdt. Het beheer is volledig ouderwets en het geheel is wanhopig traag. Men gebruikt dus liever de sequentiële doos niet… Voorzien van de manuele 5, ontdekt de Kyron een zekere pittigheid. Jammer dat de besturing van de doos en van de koppeling nogal onaangenaam zijn, wat maakt dat deze motor onder de 2.000 rpm nogal héél hol klinkt.
Buiten de gewone weg, helpt de Kyron zich nogal goed te redden, met een tamelijke goede bekwaamheid qua doortocht.
Besluit
Wat moet men hier onthouden ? Eerst en vooral dat SsangYong zonder twijfel op de goede weg staat, met een product die een betere wegligging bezit en die dus zijn inzittenden niet meer heen en weer slingert. De goede verrassing is dat dit allemaal tot stand gebracht werd, zonder zijn all-road kenmerken te benadelen. Maar er staat nog héél veel werk op de boeg om tot een up-to-date product te komen. Wedden dat het Koreaanse merk tegen de situatie opgewassen is !