Presentatie et motorisatie
De neuspartij met drie verschillende vlakken, alla Alfa Romeo, werd naar de prullenmand verwezen en vervangen door een klassieker gestileerde kalender die hem wat op een Chrysler laat lijken. Op technisch vlak valt op dat de motor er 600 cc bijkrijgt. Subaru ziet het vermogen van 245 pk naar 258 pk stijgen, terwijl het koppel van 297 Nm naar 350 Nm groeit. De 6-cilinders liggen nog steeds vlak en kunnen enkel aan een automatische 5-bak gekoppeld worden. Het beheer van deze laatste werd herzien voor een dynamischere en actievere werking.
Het hogere koppel laat zich vooral in de lage toeren voelen. De motor geeft een vol en rond gevoel, maar heeft maar weinig zin om zijn stem in de hogere octaven te duwen. Want zingen kan hij. De krachtige, zelfs nobele stem is voor een dergelijke familiale wagen werkelijk verbazend. Daar tegenover staat dat de veranderingen aan de automaat niet voldoen. De koppeling slipt nog steeds te sterk, terwijl het beheer soms erg onlogisch is. Van een “intelligente” bak kan je hier niet spreken. Zo schakelt hij automatisch omhoog als je de voet van het gaspedaal haalt, terwijl hij in sequentiële modus erg langzaam is. Duidelijk een punt waar het werk nog eens moet overgedaan worden.
Wanneer je voor de zoveelste keer aan de pomp staat, begrijp je waarom deze SUV hier maar met mondjesmaat verkocht wordt. Met een verbruik van 15,5 liter op honderd en een reservoir van slechts 64 l worden die bezoekjes wel erg frequent. Toch moeten we zeggen dat de oude Tribeca met 3 liter motor, tijdens onze test 0,3 liter meer verbruikte. Dat de CO2-emissiewaarden niet van de minsten zijn is klaar. 381 gr per kilometer proest de Subaru in onze atmosfeer.
Wegligging
Dat de Tribeca voor de USA werd ontworpen, merk je dadelijk aan het veel te sterk bekrachtigde stuur en een erg sponsachtig rempedaal. Voeg daar nog de weinig gedempte koetswerkbewegingen aan toe en je berijpt dat de modale Europese bestuurder zich hier niet dadelijk op zijn gemak voelt.
En toch krijg je na een tijdje een beter gevoel. Met het verglijden van de bochten komen de kwaliteiten van de Tribeca meer en meer bovendrijven. Het blijft een SUV die hoog op zijn potten staat, maar toch is hij verbazend agiel. Hij stuurt perfect neutraal en rijdt haast als een berline…die hoog op zijn poten staat. Concreet heeft Subaru ons met een erg goed en uitgewogen chassis verwend, dat door de vierwielaandrijving nog eens erg efficiënt is. Vermelden we nog even dat bij normaal gebruik, het overgrote deel van het vermogen naar de achterwielen gestuurd wordt.
Comfort
Het rijcomfort profiteert uiteraard van deze soepele ophanging en je zal dan ook niet snel een passagier vinden die het comfort niet kan pruimen. In het ruime interieur kan je naar keuze vijf of zeven inzittenden kwijt. Terwijl op de twee eerste rijen de ruimte werkelijk royaal kan genoemd worden, gaat het er op de derde rij heel wat krapper aan toe. Om deze rij te kunnen bereiken is enige lenigheid en acrobatisch vermogen niet te versmaden. Jammer dat je op het gladde leder weinig houvast vindt.
De Tribeca is erg stil, behalve als je de motor in de hoge toeren dwingt, want dan klinkt hij zelfs eerder sportief. Het interieur is goed uitgekiend en erg ergonomisch en we feliciteren Subaru maar al te graag met het voorziene touchscreen. …Behalve dat we het liever wat meer binnen handbereik hadden gezien. Aan bergruimtes is er in de Tribeca geen gebruik. Ze zijn niet alleen talrijk, maat ook nog eens erg ruim en dat geldt ook voor de kofferruimte. Die is werkelijk gigantisch groot. Maar dan moeten wel de klapstoeltjes van de derde rij dicht blijven.
Prijzen en uitrusting
Buiten een omvorming tot lichte vracht voor 1000 €, bestaan er voor de Tribeca geen opties . Met de Luxury en de Executive bestaan wel twee uitrustingsvarianten. En zelfs in de laagste versie is de uitrusting al erg uitgebreid. Radio met 6-CD wisselaar en 9 luidsprekers, airco met dubbele zone, bedieningen aan het stuurwiel, elektrische en verwarmde stoelen, xenon-verlichting, lichtmetalen 18-duimers, noem maar op. De Limited voegt daar nog eens individuele airco achteraan, leder, GPS-DVD, een elektrisch open dak en dakrails aan toe.
De prijzen gaan van 49.490 € voor de Luxury 5-plaatser tot 52.490 € voor de 7-plaats Executive.
Conclusie
Ook al verloor de Tribeca zijn bijzondere voorfront, toch blijft hij in het autowereldje een apart figuur. Zijn krachtige boxermotor laat een eerder onderkoelde, maar niet erg economische rijstijl toe. En daar wringt toch wel het schoentje. Het hoge verbruik en de afwezigheid van een dieselmotor vormen voor onze Belgische markt de grootste nadelen. Maar wie niet teveel kilometers afmaalt en vooral ruimte en erg veel comfort zoekt, is dit een erg verleidelijk, individueel, ja zelfs goedkoop alternatief