Subaru heeft vandaag de verkoop van de nieuwe Exiga voor Japan aangekondigd. Het gaat om een “all-road” model met zeven plaatsen met extra aandacht voor de zichtbaarheid en leefbaarheid van het model.
Interieur
Ondanks de gematigde afmetingen (
Modulair
De twee achterste rijen zetels kunnen neergeklapt worden. Hierdoor ontstaat een meer dan voldoende laadruimte. In de koffer kunnen in de verschillende opbergvakken ook een hele reeks voorwerpen netjes opgeborgen worden.
Wegligging
Wat het chassis betreft mogen we vertrouwen op het kunnen van Subaru. In dit geval werd vooral voorrang gegeven aan het comfort, wat in combinatie met de vierwielaandrijving voor een uitstekend rijcomfort moet zorgen. Voor de basisversies is ook tweewielaandrijving mogelijk.
Motoren
Traditiegetrouw maakt Subaru gebruik van hun eigen viercilinders. Voor de Exiga werden 2 versies weerhouden, een atmosferische en een met turbo. De eerste is goed voor 148 pk aan 6.000 per minuut en wordt standaard aan een automatische versnellingsbak met vier versnellingen gekoppeld. De tweede versie beschikt over 225 pk aan 5.600 tr/min en, vooral, een koppel van 326 Nm aan 4.400 toren per minuut. Dat is 135 Nm meer dan het model zonder turbo. De motor met turbo is op zijn beurt aan een automatische versnellingsbak met 5 versnellingen gekoppeld.
Zeker voor Japan ! Voor de VS : waarschijnlijk ! Maar voor Europa …
De Exiga is nu al te koop in Japan, en dat zou later ook het geval moeten zijn voor de Verenigde Staten. Wat Europa betreft blijkt er nog niet de minste beslissing genomen te zijn …