Subaru stond vroeger vooral bekend om zijn Impreza. De Impreza verwierf sportieve faam in het wereldkampioenschap rally en door zijn krachtige turbomotoren. De turbulente middenklasser evolueerde geleidelijk in een klassieke gezinswagen. Benieuwd of de nieuwe Impreza dat kan veranderen. 

Kleurloze stijl?

De ontwerpers van Subaru zijn nooit de meest uitbundige geweest. Ook bij de nieuwe Impreza zijn de lijnen heel klassiek en vooral geïnspireerd op de grote Legacy. Niemand zal meteen van slag zijn bij het zien van de nieuwe Impreza.

Er staan twee versies op het programma: een sedan en een hatchback (met kofferklep). Die laatste krijgt een meer gewaagde stijl, maar slaagt er ook niet in om echt te verleiden. Merk op dat de modellen die we hier tonen bestemd zijn voor de Amerikaanse markt. De Europese versies zullen evenwel nauwelijks verschillen.

Klassieke techniek

De kwaliteiten van een Subaru waardeer je vooral op de weg. Het is een ingenieuze auto met een zeer evenwichtig weggedrag en verfijnde motor. De toekomstige Impreza is wellicht niet anders. Hij kiest opnieuw voor een integrale transmissie en een boxermotor, die de legende van het merk mee vorm hebben gegeven. Over de motoren voor de Europese markt is er nog geen informatie, maar de boxerdiesel met 150 pk is zeer waarschijnlijk opnieuw van de partij.

Verbeterde kwaliteit

Waar het schoentje bij het huidige model knelt, is op het vlak van de waarneembare kwaliteit. De kunststoffen zijn goedkoop en klinken hol en de deuren sluiten met gerammel. Een matige auto dus? Dat is allemaal maar schijn, want de betrouwbaarheid en de assemblagekwaliteit staan wel op een uitstekend niveau. Voor de nieuwe Impreza belooft Subaru een meer verzorgde presentatie met mooiere materialen en een steviger interieur.