De atypische Japanse constructeur heeft twee handelsmerken: vierwielaandrijving en boxermotoren. Om meer marktaandeel in Europa te verwerven zonder die handelsmerken op te geven, waagde Subaru zich eerder al aan een boxerdiesel. Maar die was niet meer rendabel te krijgen met de strengere uitstootnormen. En met de afnemende vraag naar diesel.
Forester en XV
Subaru waagt zich nu dus aan het “e-Boxer”-avontuur, een hybride aandrijflijn op basis van een boxerbenzine. Die nieuwe technologie komt er bij ons in Europa in eerste instantie op twee modellen: de grote SUV Forester en de crossover XV. Bovenop de 2.0 van 150 pk komt er nog een elektromotor van 17 pk en 65 Nm, die in de continu variabele transmissie is ingebouwd. De voeding komt van een lithium-ionbatterij onder de koffervloer. De Subaru’s kunnen zuiver elektrisch rijden tot 40 km/u, en dat moet ongeveer 11 procent brandstof besparen, zeggen de Japanners. Op CO2-cijfers en prijzen is het nog wachten.