Bruno Wouters

31 JAN 2012

De koop van het moment?

Dat is in elk geval wat zijn tarief aangeeft! Aan 5.799 €, ABS inbegrepen, is deze Taiwanees op financieel vlak dan ook een pak aantrekkelijker dan zijn Japanse concurrenten. Een Burgman 400 met ABS kost 8.270 €, een Majesty 400 met ABS 7.690 €, 7.950 € voor een Honda SW-T400 ABS ...


Het succes van Sym berust vooral op zijn aantrekkelijke tarieven, maar dat gaat niet noodzakelijk ten koste van de kwaliteit. Die kwaliteit ligt trouwens dicht bij die van zijn Japanse concurrenten, wat Sym geen windeieren heeft opgebracht. De Maxsym is geen revolutie, maar wel een model dat voldoet aan de normen dat we van de huidige Japanse modellen ondertussen gewoon zijn geworden. Hij heeft een typische Sym look met enkele nieuwigheden zoals een LED verlichting, zowel vooraan als achteraan. Zijn afmetingen zijn duidelijk ruimer en laten gemakkelijker een passagier toe. De passagier krijgt er trouwens standaard een rugsteuntje bij, net zoals de bestuurder dat een met een schroevendraaier regelbare versie krijgt. Met diezelfde schroevendraaier kan ook de hoogte van het windscherm aangepast worden. In de wat vreemd ogende koffer is er plaats voor twee integrale helmen, en vooraan zijn er drie opbergruimtes, waarvan een met slot en stekker.

Statutair

De ontdubbelde koplampen en achterlichten, in combinatie met de dubbele "wave" remschijven, geven aan de Maxsym een statutaire look. ABS krijgt u er niet standaard bij, maar die kost in optie wel maar 300 €. Sym heeft de 400 ook voorzien van een gecombineerd remsysteem waarbij de handrem niet enkel invloed heeft op de achterrem, maar wel op beide remmen. Het aangename dashboard is voorzien van een alle nodige tellers en verklikkers en blijft in de meeste gevallen perfect leesbaar. Enkel de zon kan hier soms wat roet in het eten komen gooien. Verder merken we nog enkele regelbare hendels op, een elektrisch (en mechanisch) slot voor het zadel, voetsteunen voor de passagier die met een drukknop uitgeklapt kunnen worden, geïntegreerde handvaten, plaats om gemakkelijk voet aan grond te kunnen zetten aan het rood licht, een parking rem, en zo hebben we het, buiten de eerder simplistische bevestiging van de achteruitkijkspiegels gerekend, min of meer gehad.

Leven aan boord

U merkt het, dit is niet zomaar een goedkopere scooter, en naast zijn uitrusting is ook zijn afwerking van een mooi niveau. Hij moet in elk geval niet onderdoen voor zijn Japanse concurrenten. Zoals verwacht valt de zitpositie goed mee, het stuur zorgt voor een natuurlijke houding en de kleine rugsteun doet perfect zijn werk. De monocilinder van 399 cc is goed voor een vermogen van 34 pk, wat in dit geval meer dan voldoende is. Dankzij het evenwichtig chassis is het drukke stadsverkeer helemaal geen probleem voor de Maxsym, maar ook buiten de stadskern heeft deze scooter het nodige in petto om te overtuigen en met zijn Japanse concurrenten mee te kunnen. Zijn motor is misschien zo rond niet als die van een Honda SW-T400, en trilt hij soms een beetje, maar zonder echt ooit storend te worden. De ophanging voelt wat strak aan op een minder vlakke ondergrond, maar aan hogere snelheden zorgt dit voor een uitstekende wegligging en laat dit toe om vlot door de bochten te komen.

Mobiliteit

De motor van de Maxsym heeft geen bijzonder karakter op zich, maar haalt op de kilometerteller wel vlot 160 tot 165 km/u, met andere woorden zo'n 150 km/u in werkelijkheid. Voldoende dus om toch wat afstand af te leggen op de snelweg alvorens het drukke stadsverkeer in te duiken, en met een autonomie van om en bij de 300 kilometer hoeven we dan ook nog niet net buiten die stadskern te wonen. Nog een laatste positief punt, het remsysteem. Wij konden de Maxsym zonder ABS testen, en het gecombineerde remsysteem konden we zeker op prijs stellen met weinig of geen blokkerende wielen, en gemakkelijk te doseren systeem. Met de capaciteiten en de prijs van deze Maxsym zou wel eens meer dan een familie kunnen overwegen om een van hun twee wagens in te ruilen voor deze praktische en zuinige scooter.

Advertentie
Advertentie
Advertentie