Ken Gregory was in de jaren 50 PR-directeur van Austin-Healey. De man bezat een rijke verbeelding: om bezoekers naar de stand te lokken, vroeg hij aan zijn baas, CEO Donald Healey, om een auto met opvallende afwerking te bouwen.
Healey zag het eerst niet zitten, maar gaf dan toch toe aan Gregory op voorwaarde dat de auto achteraf voor een vaste prijs verkocht werd. Uiteindelijk ging de krant Daily Express met de auto aan de haal, om hem bij een grote wedstrijd weg te geven.
Sneltempo
Een roadster 100-Six werd van de band gehaald en in een specifieke ivoren kleur afgewerkt. Alle onderdelen die normaal verchroomd waren, kregen nu een laag goud van 24 karaat. Tot in de kleinste details: van de spaakwielen over de instrumenten, handrem, bumpers, radiatorrooster en zelfs de scharnieren. Een waarheidsgetrouwe miniatuur werd er ook gemaakt.
Bovendien was dit exemplaar de eerste Austin-Healey voor op de weg met vier schijfremmen. Op de productiemodellen kwam deze specificatie pas later. De auto werd geschat op ongeveer 4.000 pond en werd als chicste auto van het salon beschouwd. Zijn rol als aandachttrekker had hij dus met glans vervuld.
Onduidelijke geschiedenis
Na het salon schonk de Daily Express de auto aan de gelukkige winnaar. De geschiedenis van de eerste jaren van de auto zijn niet helemaal duidelijk, maar vanaf 1983 kwam hij in het bezit van merkexperts Bruce en Inan Philips uit het Amerikaanse North Carolina. Zij gaven de auto de restauratie die hij verdiende. Ze installeerde niet alleen een overdrive voor meer rijcomfort, maar ontdekten ook een verstevigd chassis.
Interesse?
De auto bevindt zich ondanks zijn restauratie 30 jaar geleden bijna in concoursstaat en is bekend bij de Austin-Healey-community. RM Sotheby’s veilt de auto in New York op 6 december. De waarde? Ongeveer 400.000 euro…