Volgens het Amerikaanse verkeersveiligheidsinstituut NHTSA sterven in de VS jaarlijks meer dan 50 kinderen omdat ze in een te hete wagen worden achtergelaten. Tesla wil daar iets aan doen, zo blijkt uit aanvraag tot goedkeuring bij de Amerikaanse Federale Communicatiecommissie FCC waarover Reuters bericht.

20200825072305ms-cream-interior-rear.png

De aanvraag is nodig omdat het merk wil werken met millimetergolfsensoren die onder een hoger vermogen functioneren dan wat binnen de bestaande regelgeving toegelaten is. Het radarsysteem met vier ‘zenders’ en drie ontvangers kan een 3D-beeld van het interieur van de wagen creëren en door zachte materialen heen ‘kijken’, zoals bijvoorbeeld een deken dat over een slapende baby ligt. Het zou zo verfijnd werken dat het “microbewegingen kan detecteren zoals ademhaling en hartslag, zaken die niet door camera’s of stoelsensoren kunnen worden opgemerkt”, zo schrijft Tesla in zijn aanvraag. Daardoor kan het systeem het onderscheid maken “tussen een kind en een voorwerp dat op een stol ligt, waardoor het risico op vals alarm afneemt”.

20200825072305model-3---interior-glass-roof-blue-sky.png

Andere doelen

De radars kunnen bovendien nog voor andere zaken worden gebruikt, zoals het nauwkeurig meten van de lichaamsbouw van passagiers om zo de werking van de airbags optimaal op hen af te stemmen. Ook de gordeldrachtwaarschuwing zou beter werken omdat die niet meer wordt geactiveerd wanneer bijvoorbeeld een zware tas op een zitting staat. Tot slot zou het systeem ook kunnen worden gebruikt als een heel precies antidiefstalsysteem dat het interieur grondig kan scannen.