Een Noorse rechtbank heeft Tesla schuldig bevonden aan het verminderen van de laadprestaties en de batterijcapaciteit van auto’s met een accu van 85 kWh, die in 2016 uit productie ging. In 2019 merkten talrijke eigenaars namelijk dat hun auto na een software-update plots veel trager oplaadde aan Superchargers en dat het rijbereik volgens de boordcomputer met 20 tot 50 kilometer was afgenomen. Eén eigenaar noteerde in één klap een verlies in rijbereik van 11 procent. Volgens Tesla heeft het de oudere batterijen begrensd “om hun levensduur te beschermen”, zonder veel verdere uitleg te geven.
30 ontevreden eigenaars in Noorwegen sleepten Tesla voor de rechter om een schadevergoeding te eisen. Tesla reageerde… gewoon niet, waardoor de rechtbank het merk schuldig verklaarde. De rechter heeft geoordeeld dat de constructeur elke getroffen eigenaar een schadevergoeding van 136.000 Noorse kroon moet betalen (zo’n 13.500 euro).In het Scandinavische EV-paradijs rijden meer dan 10.000 Tesla’s met de 85 kWh-batterij rond, dus deze zaak kan de autobouwer bijna 150 miljoen euro kosten. Tesla kan nog in beroep gaan, maar het is onduidelijk of het dat ook zal doen.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: