Tesla laat officieel weten dat exemplaren van de Model 3 en Model Y die vanaf nu in de VS van de band rollen niet langer uitgerust zijn met radar in de neus. Elke Tesla wordt sinds 2015 geleverd met alle nodige hardware voor de werking van de semizelfstandige rijfunctie Autopilot, zelfs wanneer de klant die optie niet bestelt. Die hardware bestaat tegenwoordig uit 8 camera’s, een resem parkeersensoren en een radar die verborgen zit in de neus van de auto. Die laatste vervalt nu: Tesla heeft genoeg vertrouwen in de kunstmatige intelligentie die de beelden van de 8 camera’s interpreteert om te beslissen dat een radar niet meer nodig is om de afstand tot voorliggers in te schatten. De puur cameragebaseerde werking van het systeem heet Tesla Vision.
Beperkingen
De stap komt wel met een paar beperkingen: de stuurhulp Autosteer werkt voortaan nog maar tot 75 mijl per uur (120 km/u), de sterk gehypete Smart Summon-functie vervalt en ook Emergency Lane Departure Avoidance, de functie die de auto vanzelf doet uitwijken als een voertuig ernaast van zijn koers afwijkt, is uitgeschakeld. Tesla belooft wel dat die functies allemaal terugkeren en dat de snelheidsbeperking vervalt zodra de software daar klaar voor is. Die wordt dan via een draadloze update doorgestuurd naar alle betrokken auto’s.
Verstandig?
Is de zet van Tesla naast gewaagd ook verstandig? Het zal de constructeur in elk geval wat geld besparen in productiekosten. Bovendien kan er weer een onderdeel minder stuk gaan aan de auto. Maar we kunnen ons best inbeelden dat er omstandigheden zijn (lage zon, mist, felle neerslag) waar de camera’s op hun grenzen stuiten en waar de auto een andere manier zou kunnen gebruiken om zijn omgeving te interpreteren. Ongetwijfeld zien we snel testvideo’s opduiken op het internet die kunnen aantonen of Tesla Vision werkt of niet…?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: