De modellen op aardgas heten bij Audi g-tron. Het gamma telt er drie: de A3 Sportback, A4 Avant en A5 Sportback. We kregen de kans om die twee laatste te testen. Wat hebben ze te bieden tegenover hun traditionele varianten?

Eigen gas produceren

Als het over ecologisch rijden gaat, moet je het totaalplaatje bekijken, en je niet beperken tot uitlaatgassen. Audi besloot daarom om over te gaan tot de productie van methaan.

Synthetisch gas

Voor de constructeur was er geen sprake van om zijn gas te ontginnen uit natuurlijke grondstoffen. Audi heeft dus een synthetisch gas uitgewerkt, op basis van overschot van groene stroom. Na water in afzonderlijke waterstof- en zuurstofmoleculen gesplitst te hebben, wordt de waterstof gemethaniseerd en reageert het met CO2. De brandstof doet dienst in je Audi, maar ook in je huis: de constructeur kan het ook op het gasnet aansluiten.

Wijzigingen

Op een klein logo achteraan na zie je aan de modellen niet of ze op aardgas of op klassieke brandstof rijden. Onder de motorkap zit een 2.0 TFSI die werd herwerkt om tegelijk op benzine en op aardgas te rijden. Je boet een klein beetje aan prestaties in om de motor homogeen te laten werken: de viercilinder turbo produceert dus 170 pk en 270 Nm. De grote benzinetank werd vervangen door een exemplaar van 25 liter. De Audi kan daarnaast 19 kilogram aan gas meenemen. Dat geeft een rijbereik van 500 kilometer op gas en 450 kilometer op benzine.

Prestaties

De A5 Sportback met S-Tronic-automaat levert interessante prestaties: 224 km/u en 8,4 seconden voor de sprint naar 100 km/u. Op papier valt het mindere vermogen dus niet op. Het verbruik bedraagt volgens de constructeur 5,6 l/100 km op benzine en 3,8 kg/100 km op gas. In het laatste geval bedraagt de CO2-uitstoot 102 g/km. Vergeleken met de benzineversie beloven de Duitsers een CO2-afname van 80% als je heel de productieketting mee in beschouwing neemt.

Onderweg

De korte test toonde aan dat de modellen grondig werden uitgewerkt: we konden nauwelijks een verschil opmerken met de traditionele benzineversie. De motor is soepel, stil en gewillig, en is misschien iets minder gretig in hoge toeren. Maar ligt daar iemand van wakker? De prestaties zijn degelijk en het comfort aan boord wordt niet verstoord.

Prijzen

De A4 Avant en A5 Sportback g-tron kunnen vanaf augustus worden besteld en vanaf oktober worden geleverd. De prijzen beginnen vanaf € 37.475 voor de A4 Avant g-tron met manuele zesversnellingsbak en vanaf € 39.575 voor de A5 Sportback met dezelfde aandrijflijn. Reken op € 2.400 extra voor de S-Tronic-automaat. Het prijsverschil met een klassieke TFSI van 190 pk bedraagt ongeveer € 1.500. Aan de pomp kost CNG € 0,850 per kilogram. Heel wat goedkoper dan benzine dus.

Besluit

Er wordt weinig over gesproken. Te weinig misschien, want aardgas is een goede kortetermijnoplossing die schoon is en makkelijk te installeren. Grote brandstofbedrijven zijn bovendien mee en bieden steeds vaker CNG in hun tankstations aan. Bovendien gedraagt de auto zich niet anders dan een model op klassieke brandstof en is hij zuinig aan de pomp. Modellen op aardgas stoten nog steeds CO2 uit, maar de totale balans is veel gunstiger dan bij klassieke modellen. We verwachten dus graag nog meer van dergelijke modellen…