Meer dan een half miljoen stuks leverde Audi tot nu van deze generatie van de A6, die sinds 2011 op de markt is. Dat verklaart meteen de angst om te drastisch te veranderen. De nieuwe vorm van de koplampen, de grille, de luchtopeningen in de bumper: je moet echt een vergrootglas bovenhalen om te weten dat je hier met een vernieuwde A6 te maken hebt. De nieuwe verlichting gebruikt trouwens geen halogeenlampen meer maar is standaard uitgerust met xenons. Op de optielijst staan koplampen met leds en matrix-leds met een lichtkleur die nog beter aansluit bij daglicht.

Sneller online

In het interieur zijn er slechts kleine aanpassingen (een nieuwe schakelhendel voor de automaat, andere kleuren, nieuwe knopjes, …). Belangrijker is dat het MMI-multimediasysteem een update kreeg. De nieuwe processor van Nvidia rekent dubbel zo snel als vroeger waardoor het systeem sneller functioneert. Ook is het nu mogelijk om met een LTE-verbinding (die telefonie en dataverkeer van elkaar scheidt) nog sneller op het internet te surfen en dat biedt nieuwe perspectieven. Zo is Audi het eerste merk in Europa dat online kaartupdates aanbiedt voor het navigatiesysteem. De nieuwe kaarten download je direct in het systeem ofwel zet je ze eerst op jouw computer en dan via een SD-kaart in het MMI-systeem. Elke zes maanden is er een update, die automatisch gemeld wordt. Merk wel op dat alleen de eerste vijf updates gratis zijn.

Nieuwe motoren

De ingenieurs van Audi hadden meer werk met de motoren (allemaal Euro 6 en tot 22 procent zuiniger) en de versnellingsbakken (nieuwe handgeschakelde versnellingsbakken en een S-tronic in de versies die vroeger nog een Multitronic hadden). Opvallend overigens: van de A6 hybride is er geen spoor meer te bekennen. Die werd afgevoerd wegens gebrek aan belangstelling van het publiek.

De eerste krachtbron die we aan de tand voelden, was de 2.0 TDI ultra die sinds enkele maanden ook al beschikbaar was in het ‘oude’ model. Deze tweeliter bestaat met 136, 150 en 190 pk (telkens 110 g CO2/km). We reden met de sterkste variant in S-tronic-variant en die liet een bijzonder positieve indruk na. De motor toont veel gewilligheid, klinkt (voor een viercilinder) heel discreet en past goed bij de zacht schakelende S tronic.

Ook aan de dikste drieliter turbodiesel werd gesleuteld en die levert nu dankzij biturbotechnologie een vermogen van maar liefst 320 pk (vroeger 313 pk). En het kan nog beter: om 25 jaar TDI-motoren te vieren, plant Audi een uitvoering met 326 pk die dankzij een tijdelijke boostfunctie zelfs 346 pk levert. De hernemingen van de biturbodiesel zijn ronduit indrukwekkend, de reserves vanaf de laagste toerentallen lijken wel onuitputtelijk. Bovendien klinkt hij helemaal niet als een diesel.

Een laatste nieuwigheid (maar minder relevant voor onze markt) is de verbeterde 3.0 TFSI met 333 pk, die dermate goed presteert dat je je afvraagt waarom je nog een S6 of RS6 zou moeten  bestellen.

Reizen in businessclass

De vernieuwde A6 rijdt nog altijd bijzonder comfortabel, op dat vlak is er niet veel veranderd. De akoestische beglazing vooraan en opzij draagt bij tot een uitstekende geluiddemping in het interieur. Dat blinkt nog altijd uit door zijn afwerking en materiaalkeuze. Ook het ruimteaanbod is meer dan correct; alleen de passagier in het midden van de achterbank zit wat minder aangenaam. 

Audi drive select (met de rijmodi efficiency, automatisch, comfort, dynamisch en gepersonaliseerd) is voortaan standaard op alle modellen. In de A6 2.0 TDI ultra met 190 pk werden de veren van kunststof versterkt met glasvezel omdat die 4,4 kg minder wegen. Alle beetjes helpen om het verbruik te drukken …  Omdat de productie van deze Audi-innovatie heel complex is, worden deze veren voorlopig alleen op de Avant gemonteerd. 

De vernieuwde A6 is per direct beschikbaar voor prijzen vanaf 37.900 euro (2.0 TDI ultra met 136 pk) of 40.900 euro met de 1.8 TFSI (190 pk). Ook de S-, RS- en Allroad-varianten werden onder handen genomen.