De SQ5 Plus vervangt de “klassieke” SQ5 niet, maar vult het gamma gewoon aan. Esthetisch onderscheidt hij zich door enkele details die alleen de kenners van het merk zullen opvallen: 21-duimsvelgen, enkele elementen in blinkend zwart (spiegelkappen, deurklinken, achtervleugel en diffusor) en specifiek leer in het interieur.
Het kloppende hart
Laat ons meteen een blik onder de motorkap werpen: de V6 TDI met twee turbo’s werd lichtjes herwerkt en wint 27 pk en 50 Nm koppel. Zo bewapent hij zich met 340 pk en 700 Nm! De automatische versnellingsbak met acht verzetten is de enige mogelijkheid, maar dat vinden we zeker niet erg.
Het chassis beschikt over een actief differentieel achteraan dat het koppel over de achterwielen verdeelt. Lijkt je dat vreemd? Weet dan dat de SQ5 het levendigst is wanneer je gas geeft om een bocht uit te rijden.
Typisch Audi, maar…
In het interieur is de onberispelijke afwerking klassiek voor het merk. Grijs leder met ruitmotief, een subtiel streepje chroom hier en daar, een vlekkeloze rijpositie,… De (S)Q5 zou ruim boven de concurrentie kunnen uitsteken, als hij… niet zo gedateerd was. De verschillende bedieningsorganen, de presentatie van het instrumentenpaneel en het multimediasysteem hinken duidelijk achterop vergeleken met de meest recente producten van het merk. Dit model is duidelijk niet meer van de jongste…
Ruimte
De passagiers baden niet in een zee van ruimte als je rekening houdt met de lengte van 4,64 meter. De koffer brengt het er beter van af dan de achterpassagiers, met een volume van 540 liter.
Holle grom
Wanneer je hem start, klinkt de V6 diesel zijdezacht. Een magische prestatie voor een motor die op diesel draait. Selecteer je de “Sport”-modus, dan worden er kleppen in de uitlaat ingeschakeld. Het resultaat is de moeite: de Audi gromt, roffelt en sist als een… vrachtwagen die geprepareerd werd voor de 24 Uren van Le Mans. Indrukwekkend, en zeker niet onaangenaam!
Wat een energie!
Maar vooral: wat een pit! De motor loopt over van levendigheid en heeft een koppel om bergen te beklimmen van laag in de toeren. Nog indrukwekkender wanneer je al aan het rijden bent. Hij stopt pas met de duw in de rug ver voorbij de 4.000 tpm. De automaat is een onafscheidelijke bondgenoot: tegelijk zacht, intelligent en snel.
Sportief weggedrag
De SQ5 verorbert rechte stukken, duikt stevig in de remmen bij het begin van een bocht, blijft stabiel in de bocht en schiet er als een kogel weer uit, dankzij de herziene vierwielaandrijving en… de motor op dynamiet. Het is niet de meest verfijnde machine voor kleine bochtige wegen, maar een blik op de prestaties zegt genoeg.
Dat komt met een prijs… of niet?
Het hyperefficiënte weggedrag betaal je vooral met een stevige demping, die je in je rug voelt als het wegdek slechter wordt. Aan de pomp is de Audi dan weer verrassend zuinig: getuige daarvan ons gemiddelde van 8 l/100 km. Een zware rechtervoet drijft dat cijfer naar omhoog, maar gelukkig niet astronomisch hoog.
Prijs
Toegegeven, Audi heeft wat extra uitrusting toegevoegd. Desondanks: deze SQ5 Plus kost € 6.000 meer dan de SQ5. Het totaalbedrag komt dus uit op € 71.470. En voor die prijs hoef je niet te rekenen op klimaatregeling met twee zones… Een stevige prijs voor een auto die het einde van zijn carrière nadert. De Porsche Macan GTS (360 pk) kost € 76.109, dus niet veel meer!
Besluit
De SQ5 Plus is het geschikte wapen voor secundaire wegen en autosnelwegen. Zijn gulle aandrijving en competente chassis maken er een hyperefficiënte SUV van. Maar die uitstekende prestaties nemen niet weg dat de prijs hoog blijft, en dat het model stilaan het einde van zijn carrière nadert.