François Piette

22 AUG 2014

BMW 428i Gran Coupé: keuze van het hart

Vind je de 3-Serie te gewoon en de 4-Serie niet praktisch genoeg? Dit is een tussenoplossing: de 4-Serie Gran Coupé. Zie het als een 4-Serie met beter ontwikkelde praktische troeven of een agressievere 3-Serie. In elk geval loont het de moeite om dit nieuwe model te ontdekken.

Niet eenvoudig

Het groeiende gamma van BMW wordt steeds moeilijker te doorgronden. Trekt de 3-Serie jou aan, maar hou je van vijf deuren? Er is een ruime keuze: de 3-Serie Touring, de 3-Serie GT of de 4-Serie Gran Coupé. Die laatste presenteert zich als de berlineversie van de 4-Serie, die zelf eigenlijk de coupéversie is van de 3-Serie berline. Geen paniek als je het nog niet helemaal begrijpt, zie het gewoon als een coupé die achteraan twee extra deuren en een kofferklep kreeg. Een vreemde vogel …

Lang

De 4-Serie is meer dan de kleine broer van de 6-Serie Gran Coupé, zijn afmetingen zijn verre van belachelijk: 4,64 meter lengte. Deze nieuwkomer is langer en lager dan de 3-Serie en straalt veel persoonlijkheid uit. Over het interieur zijn we minder  enthousiast: BMW vond het niet nodig om een specifieke binnenkant te ontwerpen. Het geheel geeft dus een déjà-vugevoel en dat is jammer.

Ergonomie, geen fantasie

Die traditionele houding zorgt voor een presentatie die eigenlijk uit de mode is, maar ook voor een sterk voordeel: een voortreffelijke ergonomie. De bestuurder geniet van een voorbeeldige rijpositie en kan alles naar wens instellen. Vooraan niets dan plezier dus. Achterin merken de inzittenden dat dit een coupé is, want het dak is laag. Let dus op voor jouw hoofd.

Praktische aspecten

BMW’s berline maakt dat wel goed met enkele verrassend praktische aspecten: de klep biedt een indrukwekkend grote toegang tot de koffer, die tegenover de 3-Serie berline nog een liter volume verliest: 480 liter.

Onder de motorkap

BMW rust zijn nieuwste juweeltje uit met een ruim dieselgamma, van 136 tot 313 pk. De benzinemotoren leveren 163 tot 306 pk. In afwachting van een M4 Gran Coupé? Neen, die is helaas niet voorzien. Wij zouden een model uit het midden kiezen: de 428i met 245 pk. In tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden, gaat het om een tweeliter viercilinder turbo. Merk op dat ons testexemplaar was uitgerust met een automaat met acht versnellingen, zeker een aanrader.

Krachtig, maar zonder panache

Met 245 pk en 350 Nm mist de 428i geen spierkracht, dat spreekt voor zich. BMW belooft dat hij 0 tot 100 km/u aflegt in zes seconden. Deze motor is inderdaad krachtig bij alle toerentallen, maar helaas kan zijn brave stem de vroegere atmosferische zescilinders niet doen vergeten. De automaat is een pareltje: zacht, sportief, comfortabel, zuinig. Hij functioneert perfect.

Echt sportief?

Laten we er geen doekjes om winden: de 4-Serie Gran Coupe richt zich niet tot de sportiefste bestuurders. Het weggedrag is evenwichtig en stabiel, maar wordt afgestraft door de overdreven zachte schokdemping (vooral in de modi EcoPro en Comfort) die pompbewegingen veroorzaakt. Relatief snel rijden op grote wegen ligt hem beter dan kleine wegen vol putten. Het comfort haalt wel een hoog niveau, ideaal om veel kilometers te rijden.

Prijs

De 4-Serie Gran Coupé is beschikbaar vanaf 36.500 euro, maar onze versie, de 428i met automaat, kost bijna 8.000 euro meer. En daar moet je nog een hele reeks opties aan toevoegen, die zoals gewoonlijk duur en talrijk zijn. De verbruiksbalans is positief: een gemiddelde van 8,4 l/100 km bij een soepele rijstijl op een afwisselend parcours.

Conclusie

De 4-Serie Gran Coupe is verrassend praktisch en comfortabel en mag zich een waardige broer van de 6-Serie noemen: een ideale GT voor lange afstanden. Weet echter dat hij ondanks zijn sportieve lijn meer houdt van een kalmere rijstijl wegens de lakse schokdemping. En is hij werkelijk 5.000 euro meer waard dan een gelijkaardige 3-Serie berline? Dat is een keuze die jouw hart moet maken. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie