Geheel volgens de traditie breekt BMW bij deze facelift niet met zijn gewoontes. Je moet dus een arendsoog hebben om een 6-Serie modeljaar 2015 te onderscheiden van een ouder model. Wanneer je goed kijkt, zie je lichtjes aangepaste nieren en hertekende bumpers. Let ook op de led-koplampen die nu standaard zijn.
Forse maten
Met meer dan vijf meter lengte is de 6-Serie Gran Coupé één van de vlaggenschepen van de autowereld en nauwelijks een tiental centimeters korter dan een Mercedes S-Klasse. Ondanks die forse afmetingen, blijft de Gran Coupé evenwichtig en heerlijk sportief. Zijn neus lijkt zich vast te bijten in het asfalt en suggereren grof geschut onder de motorkap.
In het interieur
Hoe luxueuzer, hoe beter. Dat komt goed uit, want deze BMW heeft luxe te koop. Dikke lederen zetels, Alcantara op de dakhemel, een groot multimediascherm in hoge definitie, veel uitrusting, een coconachtige sfeer: het interieur van deze 6-Serie Gran Coupé lijkt wel een moderne lounge. Dat kost uiteraard een stevige duit, en hoewel de afmetingen beter doen verhopen is het interieur niet zo ruim. Achterin genieten de passagiers van een cosy sfeer, maar de ruimte valt niet te vergelijken met die van een authentieke limousine. Hij is dus eerder Coupé dan Gran.
Alles kan
Dankzij de Individual-afdeling kun je deze BMW op bijna alle mogelijke manieren personaliseren. Qua uitrusting is deze 6-Serie nagenoeg compleet, inclusief een nieuwe obstakeldetector die voortaan standaard geleverd wordt. We waarderen ook het infotainmentsysteem met internetverbinding, bijstandsdiensten, apps, … Verwacht echter geen MirrorLink die het scherm van je smartphone spiegelt op het grote scherm van de auto.
Traditie van het huis
Na al die drie- en viercilinders zouden we bijna vergeten dat de specialiteit van BMW zescilinders-in-lijn zijn. Zelfs op hun diesels mogen ze trots zijn. Uit een cilinderinhoud van drie liter komt een vermogen van 313 pk en een koppel van 630 Nm. Hier wordt hij gekoppeld aan een uitstekende automaat met acht versnellingen.
Het is de enige dieselmotor die aangeboden wordt en hij komt heel vinnig voor de dag. Ongeacht het toerental of de gekozen versnelling, even het gaspedaal strelen volstaat om vooruit te schieten, terwijl je rug krachtig gemasseerd wordt en de toerenteller richting handschoenkastje vliegt. Dat gaat allemaal samen met de leuke sountrack van zes cilinders in lijn. Aan de buitenkant klinkt hij echter wel een beetje zoals een tractor …
Zwaar, maar wendbaar
Laten we maar meteen duidelijk stellen dat de 6-Serie eerder een oceaanstomer dan een speedboot is. Zachtjes golvend over oneffenheden smaakt de 6-Serie het best in de standen Comfort en Comfort+ waarin de ophanging oneffenheden goed uitvlakt. Verwacht niet het effect van een vliegend tapijt zoals de S-Klasse maar het comfort staat op een hoog niveau.
Voor een uitstapje op bergwegen zijn de modi Sport en Sport+ meer aangewezen, want die beheersen de koetswerkbewegingen zoveel mogelijk, al wordt het allemaal wel iets harder. Terwijl het weggedrag evenwichtig is, de grip optimaal is (xDrive) en je elke GT’s het nakijken kunt geven door de grote reserves van de krachtbron, voel je toch de inertie van zo’n vlaggenschip bij het remmen en in scherpe bochten wanneer je het tempo verhoogt. Bij een soepele maar vlotte rijstijl vergeet je wel snel hoe zwaar deze 6-Serie eigenlijk is. Hij houdt de illusie hoog.
Budget
Hier volgt wat slechter nieuws … Met een prijs van 92.850 euro is de 640d xDrive Gran Coupé zeker niet bereikbaar voor elke beurs. Bovendien heb je wellicht zin om je auto op enkele details aan te passen, bijvoorbeeld met een matte kleur, een interieur op maat of grote velgen. En dan scheert de factuur hoge toppen, want de prijs van de opties is even Duits als het merklogo. Ons exemplaar kostte bijvoorbeeld meer dan 130.000 euro.
Beter nieuws is dat de zescilinder opmerkelijk zuinig is, met een gemiddeld verbruik van 8,3 l/100 km.
Conclusie
Deze 6-Serie Gran Coupé is sportiever dan een Mercedes S-Klasse maar praktischer dan een S-Klasse Coupé en bezet een relatief nieuwe niche. Hij is minder flamboyant dan een Maserati Quattroporte en moet liefhebbers van comfortabele limousines overtuigen die rijplezier niet willen opofferen aan comfort. Het is een interessant compromis, waar deze facelift niet veel aan verandert.