Enkele maanden voor de lancering van de nieuwe 1200 GS Adventure verscheen de F800 GS Adventure op het toneel. De ingrediënten van het Adventure-recept worden nog steeds goed gesmaakt, dus er was geen nood om daar veel aan te veranderen. De F800 GS kreeg een zorgvuldig uitgekiende avontuurlijke look, een benzinetank die 50% meer brandstof kan bevatten en een - Godzijdank - dikker zadel. Vooral dat laatste zal een welgekome aanpassing zijn want door de toegenome autonomie, kun je niet comfortabel genoeg zitten. Door de zithoogte van 890 mm toren je weer boven alles uit. Verder kreeg de Adventure een groter windscherm, forsere voetsteunen, handvatbeschermers en een versterkt subframe en beugels voor de koffers achteraan die ook dienst doen als benzinetank bescherming.
De vering onderging geen wijzigingen, maar kan optioneel wel worden uitgebreid met een Enduro-mode die je meer speelruimte geeft vooraleer het antislip- of ABS-systeem ingrijpen.
ABS behoort tot de standaarduitrusting van de F 800 GS Adventure, maar wie ‘m wil aanvullen met ASC (Automatic Stability Control) of ESA (Electronic Suspension Adjustment) moet daarvoor dieper in de geldbuidel tasten. Het motorblok is een bekende, want daar wijzigde niets aan. Het blijft dus de vloeistofgekoelde tweecilinder die 85 PK aan 7.500 tr/min ontwikkelt en goed is voor een koppel van 83 Nm aan 5.750 tr/min.
Voor de liefhebbers van dit genre, lost de Adventure alle verwachtingen in. Hij is groot, indrukwekkend en het avontuur-gehalte zit in elke hoek. Als je in stilstand de motor tussen de benen neemt, dan is hij in eerste instantie groot, hoog en zwaar. Maar gelukkig verandert dat allemaal wanneer de wielen aan het draaien gaan. De Adventure kreeg het chassis van de F800GS en kan daardoor ook uitpakken met de bewezen kwaliteiten van dat geheel: een royaal comfort, verrassend wendbaar en strak stabiel aan hogere snelheden. Het comfort van de F800GS wordt op de Adventure naar een nog hoger niveau getild, dankzij het nieuwe zadel en windscherm. Dat laatste zorgt echter wel voor turbulenties ter hoogte van je helm en dat wordt vermoeiend op lange ritten.
Wat we liever anders hadden gezien, zijn de trillingen van het motorblok. Het blok stuwt de GS onder alle omstandigheden aan een erg redelijk verbruik vooruit, maar de trillingen die toenemen naarmate de tweecilinder hoger in toeren wordt gejaagd, hypothekeren snel de goesting om net die langere ritten te maken die de grotere brandstoftank mogelijk maakt.
Ten opzichte van een ‘gewone” F800GS biedt de Adventure meer comfort en een grotere autonomie, maar daar staat wel een hoger gewicht en een beperktere toegankelijkheid. We blijven daarom een F700GS of een F800GT verkiezen. Die zijn eenvoudiger tijdens het dagelijks gebruik. Voor de aspirant-avonturiers geven we nog mee: de meeste motards die echt het avontuur opzoeken, verkiezen doorgaans een 650 eencilinder. Op 4.000 meter, op de Boliviaanse hoogvlakte, heb je geen boodschap aan een Adventure uitgerust met een halve Wunderlich of Touratech-catalogus aan boord. Maar daarmee vertellen we je eigenlijk niets nieuws…