Qua stijl gaat BMW stapvoets vooruit. De X1 start zeker geen revolutie van de stijlcode van het merk. Maar achter dat uiterlijk schuilt wél een revolutie: het is gedaan met de achterwielaandrijving. De nieuwe X1 schakelt over op voorwielaandrijving, tenminste in de sDrive-versies zonder vierwielaandrijving. Een verstandige evolutie of niet?

Klaar voor een rondleiding?

Vanbinnen weet de X1 aangenaam te verrassen met zijn ruimte, kwaliteit van de afwerking en – opmerkelijk voor een premium-SUV met zulke afmetingen – zijn functionaliteit. BMW heeft blijkbaar lessen getrokken uit de monovolumes van de 2-Serie en zorgde voor een praktische X1. Van de elektrische kofferklep over de neerklapbare achterbank tot de talrijke opbergvakken: de X1 is uitnodigend en heeft meer praktische troeven dan vroeger. Met een lengte van 4,44 meter profileert de X1 zich natuurlijk niet als een SUV in zakformaat.

Hoger dan vroeger

Was het een opmerking van de klanten? Of wou de constructeur een duidelijk verschil benadrukken tussen zijn berlines en SUV’s? Vanbinnen kijk je in ieder geval hoog over de weg en het verkeer. Vroeger hadden de SUV’s van het merk een rijpositie die typisch is voor berlines, namelijk vrij dicht bij de grond. De nieuwe X1 slaat een andere weg in en biedt een hogere zitpositie. Je houdt ervan of niet, iedereen zijn smaak. Wij verkiezen het oude compromis waarmee je de auto beter kon aanvoelen.

Bekende motor

Bij de diesels start het gamma met de sDrive16d die, zoals je niet kunt afleiden uit de naam, beschikt over een 1,5 liter driecilinder diesel die 116 pk ontwikkelt. Onze sDrive18d gebruikt dan weer een klassieke tweeliter viercilinder. Die levert 136 pk (of 150 pk) en is gewapend met een koppel van maar liefst 330 Nm. In combinatie met de automatische versnellingsbak met acht verzetten, zorgt deze aandrijfgroep voor rijplezier. De motor is levendig, soepel en altijd paraat, terwijl hij bovendien zijn ‘taxigeluid’ goed dempt.

Minder rijplezier?

Terwijl de motor in blakende gezondheid verkeert, biedt de X1 weinig plezier achter het stuur. De oorzaak? Een veilig en zeer gezond weggedrag dat helaas grip mist bij het uitkomen van een bocht. Dit kan ook verband houden met de winterbanden van onze testwagen … waarvoor het misschien nog niet koud genoeg was. In ieder geval blijft de feedback van de besturing iets te kunstmatig. Maar dat is in autoland de ziekte van deze eeuw.

Comfort en veiligheid verzekerd

Het temperament is dus afgevlakt, maar goed nieuws is dat dit ten goede komt van het comfort. De schokdemping is comfortabel, het geluid in de X1 wordt goed gedempt, de zetels zijn comfortabel en er is meer dan genoeg plaats. Ook de veiligheid tekent present, met een heel arsenaal van elektronische rijhulpmiddelen (vaak als optie): waarschuwing voor het overschrijden van wegmarkeringen, een antibotsradar, een adaptieve snelheidsregelaar, een fileassistent, volledige led-koplampen, …

Goed om te weten: het infotainmentsysteem van het merk is één van de beste in zijn soort, met een groot aantal apps en diensten online. Alleen ontbreekt de MirrorLink-compatibiliteit om je smartphone op het scherm van de auto te spiegelen.

Prijs en verbruik

Voor minder dan 30.250 euro (sDrive16d) krijg je niets. Deze sDrive18d kost 1.950 euro meer. Een stevige prijs die snel oploopt gezien de hoeveelheid opties en hun prijs. Het lage gemiddelde verbruik van ongeveer 6 l/100 km maakt wel een en ander goed. BMW weet wel hoe het zuinige motoren moet bouwen.

Conclusie

Van een kleine SUV met een egoïstisch kantje die vooral gericht was op rijplezier, evolueert de X1 naar een meer volwassen auto. Het is allemaal wat minder scherp, maar hij is veel gezinsvriendelijker door zijn ruimte en praktische troeven. Een garantie op succes? Wellicht wel, want de nieuwe X1 is een sexy en toch nog altijd functioneel alternatief voor de 2-Serie Active Tourer.