Uniek
Zoek dit model niet in de catalogus van Caterham: het blijft bij dit ene exemplaar. Maar de kleine Britse constructeur biedt een breed gamma dat de purist in jou zeker zal plezieren, met vermogens van 81 pk tot 200 pk. Word je aangetrokken door de EcoBoost-motor dan moet je bij de kleine en middelgrote modellen van Ford zijn.
Rondleiding
Het minste wat we kunnen zeggen is dat je snel rond bent. Wielen op de vier hoeken, spatborden vooraan in de stijl van een motorfiets, een perfect rechthoekig voorruit, een lange motorkap met bult (de Ford-motor heeft plaats nodig), twee zetels, een piepkleine koffer, enkele tellers en een stuur. Oh nee, geen stuur. Waar is het stuur naartoe?
Rijpositie
Het stuur ligt op de passagierszetel. Gelukkig maar, want mijn benen onder de boordplank krijgen is geen gemakkelijke klus zonder het stuur, laat staan met. Ik laat me in de zetel zakken, plaats het stuur terug en … het is echt een ramp. Met de zetel achteruitgeschoven bevindt het stuur zich nog altijd tussen mijn knieën, mijn scheenbeen botst tegen het koetswerk en mijn voeten maat 46 nemen de drie pedalen in. De ergonomie is verschrikkelijk, vooral voor grote personen.
Kirren van plezier
We draaien de sleutel om en de drie cilinders van Ford laten een gedempte, hese stem horen. De motor levert hier 125 pk en een koppel van 200 Nm vanaf 1.400 tr/min. De versnellingspook lijkt wel een sieraad in een doosje, zo kort is hij. De eerste versnelling vinden is gemakkelijker dan de achteruitversnelling, wat mijn manoeuvres niet vergemakkelijkt. Maar eens onderweg komt alles in orde.
Vijf rondjes vliegen voorbij
Op een klein circuit met kegels hebben we deze schoonheid getest. Vijf rondjes, niet meer dan dat. Die gaven wel een voorsmaakje van de mogelijkheden: er zijn weliswaar slechts drie cilinders maar met een gewicht van maar een halve ton tellen ze dubbel. De acceleraties staan op het niveau van enkele prestigieuze sportwagens en de Ford-motor geeft het beste van zichzelf bij alle toerentallen. Onderin gromt hij, hogerop brult hij en als je jouw voet van het gaspedaal licht, weerklinkt de terugslag van de wastegate. Prachtig.
Kart
Het niet bekrachtigde stuur vermoeit uiteraard de armen, terwijl mijn rechtervoet voorzichtig het rempedaal beroert om de wielen niet te blokkeren bij het remmen. Het weggedrag heeft alles van een eenzitter: hij klampt zich hardnekkig vast aan het asfalt en zodra de grip verdwijnt, gaat hij achteraan geleidelijk glijden. Een kleine beweging aan het stuur en alles is weer in orde. Een verfrissend plezier in een wereld die alsmaar sterieler wordt.
Qua sensaties worden we op onze wenken bediend: de wind blaast krachtig in het ‘interieur’, vuil springt van overal in het rond en de positie laag bij de grond geeft de indruk dat de geluidsmuur doorbroken wordt zodra je naar derde schakelt. Kortom, ik stapte verwrongen en halfdoof uit, maar het was leuk.
Conclusie
Iedereen die achter het stuur kruipt van dit kleine gemotoriseerde insect krijgt een flinke dosis plezier. Vergeet de krachtige en onbetaalbare supercars. Deze Caterham heeft veel gebreken, maar precies daarom houden we er ook van. De kleine EcoBoost-motor met slechts 125 pk zorgt bovendien altijd voor levenslust.