Het duurde dan ook niet lang voor een DS3 Cabrio Racing verscheen, eerst in de vorm van een concept. Die werd voor het eerst getoond op het festival van Goodwood, de nieuwe place to be voor constructeurs die willen opvallen, en daarna op het salon van Frankfurt. Een serieversie zat er dus aan te komen.
Die is er nu, maar de oplage blijft heel beperkt. Amper honderd liefhebbers zullen ervan kunnen genieten. Bij nader onderzoek zien we ook weinig verrassende details. Er is wel een nieuwe koetswerkkleur, het matgrijze Moondark, afgewerkt met een streep karmozijnrood op de deuren en in het midden van de glanzend zwarte 18-duimsvelgen.
De Racing-kant wordt benadrukt door een grote diffuser in koolstofvezel, een dubbele uitlaat en een alomtegenwoordige afwerking in koolstofvezel, van de spoilerlip aan de voorbumper tot de gordellijn onderaan het koetswerk en de bredere spatborden. De kap is uiteraard zwart, dat hoort bij de racespirit.
Exclusiviteit
Het Moondark-grijs keert ook terug in het interieur en bedekt de boordplank. Een mooi effect, dat helaas verloren gaat door de karmijnrode stickers. Mooier zijn de talrijke inzetstukken uit echte koolstofvezel op de instrumentenkap, het stuurwiel en de centrale console. Ook schitterend zijn de omhullende zetels met Citroën Racing-signatuur. De finishing touch is het genummerde identificatieplaatje op de versnellingspook. Nadat we nummer twee bekeken hebben in DS World op een steenworp van de Champs Elysées, kruipen we even achter het stuur van de DS3 Cabrio Racing “Limited Edition N° 003/100”.
Beproefd recept
Geen verrassing onder de motorkap, daar vinden we de vinnige 1.6 THP, opgevoerd tot 207 pk. De aanpassingen aan het onderstel verschillen nauwelijks van bij de DS3 Racing, met bredere sporen, een verlaagde ophanging, een specifieke afstelling voor de veren en schokdempers en sterkere remmen. De cabrio is maar 25 kg zwaarder, waardoor de prestaties behouden blijven. De 1.000 meter vanuit stilstand legt hij af in 26,5 seconden, 0 tot 100 km/u in 6,5 seconden.
Afgezien van de droevige stickers in het zicht van de passagier voorin, straalt het interieur een racesfeer uit. De kuipzetels zorgen voor een ideale rijpositie. De eerste kilometers in relatief druk verkeer kwellen meteen jouw rug, maar de situatie verbetert zodra het tempo omhoog gaat, wat uiteraard normaal is voor een auto met zulke sportieve bedoelingen.
Misplaatste bescheidenheid
Het chassis is doeltreffend en speels maar geeft onaangename reacties door in het stuurwiel. Het is moeilijk om de 207 pk alleen op de vooras transparant over te brengen, dat schaadt het werkingscomfort een beetje. De paarden zijn er, maar ze wekken nooit een extatische ‘wauw’ op. Helaas zijn de meeste auto’s op de markt hetzelfde lot beschoren. En het is niet het kleurloze geluid dat de meubelen zal redden. De geluidsspecialisten van Citroën zouden hun oor eens te luisteren moeten leggen bij Abarth, we zullen ze zeker niet beschuldigen van plagiaat, beloofd.
Laten we onze kritiek matigen: behalve de te harde schokdemping en de koetswerklak die veeleisend is qua onderhoud, is dit een sympathiek bommetje op wielen bruikbaar voor elke dag. Hiermee kun je van de minste zonnestraal genieten in de wetenschap dat je behoort tot de honderd happy few.