In de rest van de wereld, meer bepaald China, de Verenigde Staten en Zuid-Amerika, zijn SUV’s al lang heel erg populair. Terwijl de EcoSport nieuw is in Europa, rijdt hij al sinds 2003 over de Zuid-Amerikaanse wegen. Deze tweede generatie werd al twee jaar geleden gecommercialiseerd in Brazilië. Dit model wordt trouwens zowat overal geleverd, behalve bij ons. Maar dat wordt nu rechtgezet.
Lastige klanten
De Europeanen zijn de lastigste klanten. Ford nam bijgevolg zijn tijd om de EcoSport af te stemmen op onze vereisten. Een geslaagde zet? Voor we instappen is alvast één ding duidelijk: met zijn stoere stijl, compacte afmetingen (minder dan 4,3 meter lang) en het opvallende reservewiel op de kofferklep, lijkt de EcoSport op geen enkele concurrent. Dit is echt een stevige jongen.
Stap je in?
Binnenin heerst een vreemd gevoel: terwijl de passagiers vrij hoog zitten en zich veilig voelen, blijven de afmetingen compact. De ruimte is correct en zelfs een grote persoon als ik kan achterin zitten, waar zeker niet bij alle concurrenten het geval is. Op één punt blijkt de EcoSport wel zwak, namelijk de afwerking: harde kunststoffen, allerlei verschillende kleurtinten en algemeen een erg ‘goedkope’ indruk.
Volledige uitrusting
De EcoSport blaast warm en koud tegelijk: een middelmatige afwerking maar uitrusting van zeer hoog niveau. Ford België biedt trouwens maar één afwerking aan: Titanium, de hoogste. Die omvat 17-duimsvelgen, een snelheidsregelaar, automatische airco, automatische koplampen en SYNC, het multimediasysteem waarmee je via jouw stem een reeks apps bedient, zoals de bekende muziekdienst Spotify met bijna onbeperkt muziekrepertorium.
Twee motoren, derde op komst
Bij de lancering biedt Ford de 1.0 Ecoboost benzine met 125 pk en de 1.5 TDCi diesel met 90 pk, telkens gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. Een 1.5 benzine met automaat komt het gamma later versterken.
Zowel de EcoBoost benzine als de TDCi diesel blijken ruim te voldoen in gebruik. De eerste biedt meer kracht hoog in de toeren en een sympathiek geluid, de tweede profiteert van meer koppel bij lage toeren en meer zuinigheid. In beide gevallen leek de geluiddemping volgens ons middelmatig.
De dynamiek van Ford
Ford ontwerpt zijn onderstellen met veel zorg, dat is bekend. Nochtans worden we achter het stuur van dit model lichtjes teleurgesteld door de meer aanwezige koetswerkbewegingen en het minder speelse karakter. Hij is minder wendbaar dan een Fiesta. De eindbalans is positief voor dit type auto, met een redelijk comfort, een goede stabiliteit en een geruststellend weggedrag.
Grote koffer, maar …
Je had al begrepen dat deze compacte SUV’s vooral bestemd zijn voor de stad. Jammer dus dat het reservewiel aan de buitenkant (dat het karakter van dit model wel versterkt) de auto een twintigtal centimeter verlengt en dat je hierdoor extra ruimte nodig hebt om de koffer te kunnen openen. Staat een auto te dicht tegen jouw EcoSport geparkeerd, dat wordt de toegang tot de koffer moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk. Spijtig, want het volume is wel de moeite waard: 375 liter, dat is beter dan de concurrenten.
Prijs
Laten we er geen doekjes om winden: de EcoSport heeft een stevige prijs die begint bij 19.950 euro. Die prijs valt wel te verklaren door het hoge niveau van de uitrusting.
Conclusie
Op een markt waar een hevige strijd woedt, zal de kleine EcoSport wellicht geen hoofdrol vervullen. Ford geeft ook toe dat het om een nicheproduct gaat en dat de productie beperkt blijft. Er zijn enkele lacunes (afwerking en functionaliteit), maar hij zou de liefhebbers van exotische SUV’s wel moeten bekoren met zijn karaktervolle uiterlijk.