Laten we beginnen met de Mégane. Terwijl de Fransman bij zijn lancering vijf sterren kreeg, doen de huidige strengere normen van EuroNCAP hem terugvallen naar slechts drie sterren. Een matig resultaat, vooral te wijten aan weinig elektronische rijhulpsystemen. Voor de rest scoort de Mégane nog altijd goed qua bescherming van volwassenen (83%) en kinderen (79%). Voetgangers die hij ‘per ongeluk’ ontmoet, worden niet echt zacht opgevangen (60%).

De VW Golf Sportvan is recenter van ontwerp en verzamelt vijf sterren. Zijn resultaten zijn schitterend op elk vlak, behalve qua bescherming van voetgangers met een score van 62 procent. De ludospace Ford Tourneo Courier krijgt vier sterren haalt een beter resultaat dan zijn lotgenoten inzake voetgangersbescherming (74%). Hij verliest wel zijn pluimen op het niveau van de rijhulpsystemen (56%).

Voor de volledigheid: de MG3, Peugeot 301 en Citroën C-Elysée (die twee laatste zijn voorbehouden aan de Chinese markt) kregen allemaal slechts drie sterren, vooral door een gebrek aan elektronica. De veiligheid voor volwassenen is ook niet optimaal, met scores rond 70 procent in de drie gevallen, zwak in vergelijking met de modellen die bij ons geïmporteerd worden.