De eerste twee generaties van de Ford Focus RS waren alleen bestemd voor ons verwende Europeanen, en hun donderende prestaties waren al even kenmerkend als hun brutaliteit. De derde generatie verandert het geweer van schouder: voortaan is hij wereldwijd verkrijgbaar en wil hij polyvalenter zijn. Maar is dat zo? En zal deze vierwielaandrijver wel in de voetsporen kunnen treden van zijn charismatische voorganger met vijf cilinders? Zal de vierwielaandrijving de sensaties niet te veel afzwakken? En vooral: wat is het effect van zijn nieuwe wereldwijde carrière?
Het zijn er veel
Daartegenover is de Mercedes A 45 AMG de referentie bij de hot hatches. Dat was ook al het geval bij zijn lancering. En nog meer sinds de recente facelift van de A-Klasse. De tovenaars van Affalterbach waren misnoegd dat de Audi RS3 Sportback een krachtigere motor had dan die van hen, waarna ze de AMG-viercilinder opdreven van 360 tot 381 pk. Al die paarden worden efficiënt aan de grond gezet, want ook de vierwielaandrijving werd herbekeken. Voortaan maakt een zelfsperrend differentieel met beperkte slip de dienst uit op de vooras als je kiest voor het AMG Dynamic Plus-pack van € 2.600. Dat detail transformeert de auto: de aandrijving is vlekkeloos en de auto lijkt nog steeds als op rails te rijden, zonder er een millimeter van af te wijken.
€ 20.000 meer
De verschillende nieuwe technologieën vergeleken met de tweede generatie doen de derde generatie Focus RS in prijs toenemen. Toch kost hij nog steeds minder dan € 40.000, een ongelooflijke verhouding prijs/prestaties. Vooral omdat je voor die prijs een genereuze standaarduitrusting krijgt: een gestuurde ophanging met twee standen, verschillende rijmodussen, vierwielaandrijving,… De Mercedes A 45 AMG kost zelfs in zijn basisuitvoering ongeveer € 10.000 meer. Voeg daar de gestuurde ophanging, het AMG-pack met sperdifferentieel en andere kleine zaken zoals bij ons testmodel aan toe, en de totaalfactuur passeert € 60.000. Toegegeven, je hebt standaard een automatische versnellingsbak (met dubbele koppeling en zeven verzetten), die de Focus RS niet aanbiedt. En ook de afwerking is duidelijk beter. Maar biedt de AMG ook € 20.000 meer rijplezier?
Symfonie met vier stemmen
De vorige vijfcilinder werd ingeruild voor de 2.3 EcoBoost-viercilinder van de Mustang. Hij werd wel op allerlei vlakken verbeterd, zoals een grotere turbospoel en intercooler. Op die manier produceert hij 350 pk en 440 Nm (zelfs 470 Nm met de tijdelijke overboostfunctie). Puristen mogen de stem en het karakter van de vijf-in-lijn missen, maar de viercilinder EcoBoost blaakt van gezondheid. Je zal niet ontgoocheld zijn!
Atmosferische racemotor
Des te meer omdat het geluid dankzij de actieve uitlaat een glimlach op je gezicht tovert. In de sportmodus zorgen de plofjes bij het schakelen en wanneer je je rechtervoet opheft gegarandeerd voor spektakel. Maar qua motor is de AMG overtuigender. Wat een motor! Ook hij ploft op aanvraag, maar hier krijg je de indruk met een grote atmosferische motor onderweg te zijn. De respons is direct en de duw in de rug supersonisch. Tussen 2.250 en 5.000 tpm is er continu 475 Nm ter beschikking. In beide gevallen moet je wel rekening houden met een stevig brandstofbudget. Bij een gemengde rijstijl zit je aan 12 l/100 km en zelfs 14 l/100 km als je de auto wat aanspreekt. Met een brandstoftank van 51 l passeer je met de Focus vaak aan de pomp. De A 45 AMG biedt iets meer rijbereik (56 l).
Achter het stuur
De Ford Focus RS (1.599 kg) is iets minder krachtig en zwaarder dan de Mercedes (1.555 kg). Op papier is hij minder snel dan de A 45 AMG: hij haalt de 100 km/h in 4,7 seconden, tegenover 4,2 seconden voor de Mercedes. Omdat hij in tegenstelling tot de Mercedes het herenakkoord dat de topsnelheid beperkt tot 250 km/h niet heeft ondertekend, haalt de Focus RS 266 km/h. In rechte lijn profiteert de A 45 AMG ook van de uitstekende bak met dubbele koppeling om de verzetten (zeven in totaal) met de snelheid van een machinegeweer af te haspelen. Hoewel de bediening van de versnellingsbak van de Focus RS algemeen genomen overtuigt, zaten we af en toe in de knoei wanneer we snel tussen tweede en derde schakelden…
Complex
De Focus RS onderscheidt zich minder van zijn concurrenten in rechte lijn dan in de bochten. De Ford-ingenieurs hebben namelijk een nieuw soort vierwielaandrijving uitgewerkt. In de praktijk bevindt er zich hier geen differentieel tussen de voor- en achterwielen. De transmissieas is op het einde van de versnellingsbak constant ingeschakeld. Er zit echter een differentieel met twee koppelingen op de achteras: elke koppeling kan het vermogen wijzigen dat naar een wiel wordt gestuurd. Afhankelijk van de opening van die koppelingen wisselt de voor/achterverdeling permanent (met een voorkeur voor de achterwielen). Het koppel kan daarna wisselend naar links of rechts worden gestuurd (tot 100% op één wiel!) om de levendigheid te verhogen.
Maximale levendigheid
In de praktijk werkt het systeem ongelooflijk goed. Als je kiest voor de “Drift”-modus, glijdt de Focus RS op het gas in nauwe bochten. In grote snelle bochten laat hij zich ook op het gas zetten. De “Circuit”-modus maakt hem nog sneller tegen de tijd. Zo benadert hij de hyperefficiënte A 45 AMG. Maar qua entertainment kan er weinig aan de Drift-modus tippen. Waar moeten we tekenen?
Besluit
Met zijn ongelooflijk explosieve motor en snedige vooras is de A 45 AMG onbetwistbaar de efficiëntste en snelste. Een echte kleine racewagen… In gebruik is hij ook de meest polyvalente om tijdens de week “sereen” mee te rijden en in het weekend met het mes tussen de tanden. Zijn prijs is daarentegen duidelijk elitair. En qua entertainment kan hij zich niet helemaal meten met de Focus RS. Die kan in goede omstandigheden bijna hetzelfde tempo volgen als dat van de A 45 AMG, maar wordt leuker wanneer de omstandigheden slechter worden. Op glad wegdek of in de regen neemt hij je mee voor een duivelse tango met grote glijpartijen, die telkens makkelijk te controleren zijn. Bedankt, Ford!