De meeste massaconstructeurs hebben het niet onder de markt, maar Hyundai verbaast met verkoopcijfers die blijven groeien. Het bewijs dat de huidige politiek, vooral gericht op kwaliteit, werkt. De nieuwe i20 is van kapitaal belang voor het merk, want dit is het tweede best verkochte model in het gamma, na de iX35.

De markt

Het B-segment met compacte wagens zoals de i20 blijft het belangrijkste van België (20%), al is er een lichte daling. Je vindt er hoofdzakelijk vijfdeursberlines met een benzinemotor en handgeschakelde versnellingsbak. De diesel verliest hier duidelijk terrein.

Groter

Terug naar onze i20, waarvan bijna alles nieuw is: van het platform over de besturing tot de ophanging. De motoren komt van de vorige generatie, maar volgend jaar verschijnt een nieuwe 1.0 driecilinder turbobenzine met 100 of 120 pk. Met 10 cm extra lengte (4.035 mm) is de i20 één van de grootste auto’s in dit segment, net na de Clio. Dat komt de passagiers en de kofferruimte ten goede. 310 liter is de grootste koffer van het segment.

Iedereen aan boord?

In het interieur valt de kwaliteit van de afwerking op. De kunststoffen en assemblage zijn van goede kwaliteit en je kunt een warme tweekleurige tint kiezen. Het brengt de i20 in het selecte gezelschap van de compacte auto’s die er bijna premium uitzien. Ook de uitrusting overtuigt: verwarming voor de zetels en het stuurwiel, waarschuwing voor wegmarkeringen, een panoramisch open dak, … Alleen op multimediavlak loopt de i20 achter, een internetverbinding of apps ontbreken.

Ruimte

De ruimte in de i20 is genereus, behalve voor het hoofd van de passagiers achterin als het panoramisch dak aanwezig is. Voorts scoort de i20 overal goede punten. De koffer, zoals gezegd momenteel de grootste in het segment, heeft een dubbele vloer en neerklapbare achterbank in twee delen om een vlakke vloer te vormen.

Motoren

Voor de langverwachte komst van de 1.0 turbobenzine, beschikt de i20 over vijf motorversies: de 1.2i 75 of 84 pk (manuele vijfbak), de 1.4i 100 pk (manuele vijfbak of viertrapsautomaat), de 1.1 CRDi 75 pk (94 g CO/km) en de 1.4 CRDi 90 pk (allebei met manuele zesversnellingsbak). Met die laatste variant, wellicht goed voor circa 15 procent van de verkoop, maakten we kennis tijdens een eerste test.

Comfortabeler

Op de weg springen twee belangrijke wijzigingen in het oog. Of beter in het oor en het zitvlak. De geluiddemping is verbazingwekkend, met een dieselmotor die je alleen hoort bij acceleratie. De schokdemping (die veel te hard was bij de vorige i20) blijkt veel soepeler. De filtering is niet beperkt, maar beperkt de impact op jouw rug.

Prijs

Reken op minimaal 13.499 euro om jezelf de eigenaar van een i20 te noemen. Voor die prijs geeft Hyundai wel al elektrische ruiten vooraan, zes airbags, een startonderbreker, een radio met USB en aux-toegang, een in de hoogte regelbare bestuurderszetel, … De startprijs van de diesel is vrij hoog (16.699 euro), maar Hyundai biedt direct de hogere Cool-versie. Telkens is vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking inbegrepen.

Ben je geïnteresseerd om nu een i20 te kopen, dan is er de interessante Intro Edition met vertrekhulp op hellingen, manuele klimaatregeling, een snelheidsregelaar en -begrenzer, parkeersensoren achteraan, getinte ruiten, … En dat voor een supplement van 1.100 euro tegenover de Cool-afwerking. Over het verbruik kunnen we ons moeilijk uitspreken gezien de korte testafstand, maar onze 1.4 CRDi zou met een normale rijstijl toch onder de grens van 6 l/100 km moeten blijven.

Conclusie

In dit segment kun je niet meer om de nieuwe i20 heen. Hiermee wil Hyundai de referenties uitdagen. Na de schitterende i10 in het segment van de kleine stadswagens, bevestigt de i20 de mooie evolutie van het merk. De rivalen onderscheiden zich eigenlijk alleen nog op het vlak van connectiemogelijkheden en dynamisch weggedrag.