Goed nieuws voor de Italiaanse auto-industrie: de Europese exemplaren van de Jeep Compass worden voortaan geassembleerd in Melfi, in een fabriek van de FCA-groep. Tot op heden liep hij in Mexico van de band. Op die manier zouden de leveringstermijnen sterk moeten inkorten, van meerdere maanden tot slechts een paar weken.
Nieuw modeljaar
De komst van de Compass naar de Italiaanse fabriek was voor Jeep de gelegenheid om zijn bestseller een beetje te herwerken. In de catalogus duiken vijf nieuwe kleuren op en zes nieuwe velgdesigns in maten van 16 tot 19 duim. Maar de grootste verandering is doorgevoerd onder de motorkap, met de komst van een nieuwe 1.3-turbomotor op benzine, die een paar maand geleden door de Renegade werd ingewijd.
Deze viercilinder is verkrijgbaar met 130 pk (gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak) of 150 pk (met een automatische zesbak met dubbele koppeling). In beide gevallen is de Compass een ‘gewone’ voorwieltrekker. De krachtigste variant krijgt echter wel een Sport-modus die het stuur wat stugger en de respons van het gaspedaal wat pittiger maakt
Kleiner maar sterker
We konden zo’n 1.000 kilometer testrijden met een Compass uitgerust met de 130 pk-versie. In combinatie met de goed gespreide manuele versnellingsbak trekt deze motor zich aardig uit de slag. We vreesden dat hij in de neus van de Compass wat slapjes zou aanvoelen, maar dat was helemaal niet het geval. Hij is dan ook krachtiger dan de 1.4 die hij vervangt, want hij ontwikkelt liefst 40 Nm meer koppel (en piekt op 270 Nm). Het blok is overgenomen van de Renegade maar wel herzien, met een nieuwe turbo die instaat voor een betere respons bij lage toerentallen en die de CO2-uitstoot helpt verlagen.
Aan het stuur vertaalt zich dat in een mooie reactiviteit en in een vrij prettig gevoel van kracht. Het geheel werkt bovendien beschaafd, want dit MultiAir-blok onderscheidt zich door zijn zachte werking, die perfect aansluit bij de persoonlijkheid van deze comfortabele SUV. Ook de besturing is aangepast en blijkt preciezer dan voordien. Op snelle wegen toont de Compass zich onverstoorbaar en vereist hij nagenoeg nooit stuurcorrecties. Dat draagt ook bij aan meer comfort en dus een rustiger manier van rijden voor de bestuurder. In de stad komt de Compass veelzijdig uit de hoek zonder last te hebben van een te groot formaat. Hij voelt zich er in zijn sas, zelfs in drukke steegjes.
Deze 1.3 GSE verstookt een dikke 6 l/100 km en stoot 131 g CO2/km uit, waarmee hij bij de beste leerlingen van zijn segment hoort.
Moderne technologie
De ingenieurs van Jeep hebben zich niet tot mechanische en esthetische aanpassingen beperkt. Deze update heeft ook gevolgen voor het infotainmentsysteem. De Compass neemt de UConnect-module over van de Renegade, met de MyConnect-app voor smartphone en smartwatch. De nieuwe diensten van UConnect zijn standaard inbegrepen in de multimediasystemen van 7 en 8,4 duim en in alle uitrustingsniveaus vanaf de Longitude, voor een doorgedreven connectiviteit en een waaier aan veiligheids- en comfortdiensten.
Ons verdict
De Compass is niet van gisteren. Voor dit model (en alle andere uit het Jeep-gamma) kan de Italiaans-Amerikaanse constructeur terugvallen op decennia ervaring in het ontwikkelen van offroaders en SUV’s, en dat voel je. Met zijn look van een mini-Grand Cherokee en zijn zowel comfortabele als ruime interieur is deze ‘nieuwe’ Compass een ernstig te overwegen kandidaat voor wie op zoek is naar een SUV van ongeveer 25.000 euro (onze 1.3 GSE 130 pk heb je vanaf 25.900 euro inclusief btw).