Het was wel tijd om de oude Sorento te vervangen en een product voor te stellen dat beter beantwoordt aan de huidige verwachtingen. Zijn radiatorrooster is nogal ostentatief, maar voor de rest misstaat hij niet in de chiquere buurten en zijn de proporties in evenwicht. De nieuwe Sorento werd zo’n tien centimeter lang (4.780 mm), vijf millimeter breder (1.890 mm) en vijftien millimeter lager (1.685 mm). De wielbasis won acht centimeters, wat de ruimte binnenin ten goede komt.

Stijl

Enorme vooruitgang boekte ook de interieurstijl en de kwaliteitsindruk. Het grote en luchtige ontwerp van het dashboard wordt verlengd door de deurpanelen. De Europese ontwerpers van het merk in Frankfurt bespaarden niet op de kwaliteit en het gevoel van de materialen. Het aanraakscherm van de navigatie staat hoog en zowel de accenten in geborsteld metaal als de naden langs het dashboard ogen goed. De bekleding is naargelang het uitrustingsniveau van stof of beige leder, van bruin leder of van een combinatie tussen zwart en grijs, wat de donkere cockpit toch wat opvrolijkt.

In het interieur van de Sorento is plaats tot zeven personen. De bank van de tweede rij (type 40/20/40) verschuift en kantelt naar wens. De passagiers hebben een vlakke vloer, terwijl die van de derde rij alleen wat benadeeld worden door iets minder ruimte onder het dak. Handig zijn de mogelijkheid om het bagagescherm op te bergen in de vloer en de twee rij vanuit de koffer neer te klappen, waardoor een oppervlak van 2 meter lang en 1,37 meter breed vrijkomt of een volume van 1.732 liter (660 liter in de configuratie met vijf plaatsen).

Premium

Het uitrusting is genereus maar hangt af van de gekozen versie (Lounge, Fusion of Sense). Ze bestaat uit verwarmde zetels (voor en achter), een elektrische bestuurderszetel met geheugenfunctie, een verwarmd stuurwiel, een panoramisch open dak, een navigatiesysteem met aanraakscherm van zeven of acht duim, de DAB-radio, een Infinity-geluidsinstallatie, USB-verbinding, Bluetooth, handenvrije toegang of een automatische kofferklep.

Heel wat aandacht ging naar het koetswerk dat staal van hoge weerstand gebruikt, voor een 14 procent hogere torsiestijfheid. Kia gebruikte veel geluiddempende materialen en het geluidsniveau binnenin daalde met 3 tot 6 procent. Geen revolutie bij de ophanging, maar wel veel veranderingen zoals de verticaal geplaatste schokdempers achteraan of de montage van de elektrische stuurbekrachtiging.

Overtuigend

De actieve veiligheid wordt verzekerd door tal van systemen: de adaptieve snelheidsregelaar, waarschuwing voor het overschrijden van wegmarkeringen, dodehoekdetectie, waarschuwing voor achteropkomend verkeer, verkeersbordenherkenning, parkeerhulp, adaptieve koplampen, camera’s voor een zicht van 360 graden …

Qua mechaniek wordt de keuze jou bespaard: in België is er alleen de 2.2 CRDi met 200 pk en 441 Nm. Je moeten alleen nog kiezen tussen voor- of vierwielaandrijving en de handgeschakelde of automatische versnellingsbak.

Een aangename verrassing achter het stuur: het weggedrag benadert dat van Duitse SUV’s. Ondanks het aanzienlijke gewicht van ongeveer 1.850 kg worden de koetswerkbewegingen gecontroleerd zonder dat het comfort eronder te lijden heeft. Een stevig tempo schrikt hem niet af. De besturing leidt de luxueuze Zuid-Koreaan, die uitpakt met een geruststellend weggedrag.

Het imago

De motor is op zijn taak berekend, zonder uit te blinken, en blijft discreet. De automaat met zes versnellingen loopt daarentegen achter op de uitstekende ZF-achttrapsautomaat bij BMW. Wanneer je ten aanval trekt – wat de kwaliteiten van het onderstel toelaten – komen zijn limieten aan de oppervlakte.  

Uit deze eerste test blijkt dat de Sorento onder een goede gesternte geboren is. Maar met een verkoopprijs die flirt met 50.000 euro voor de betere versies, zal hij te lijden hebben onder een minder merkimago dan bij de zwaargewichten in het premiumsegment. Voor die prijzen kiezen velen een logo met meer prestige, maar minder uitrusting. De schone schijn dus …