Met zijn optionele AMG-kit ziet onze testwagen er geweldig uit. Het beeld van ‘bompa’s break’ ligt echt wel achter ons. Mercedes heeft zijn imago drastisch verjongd. Word je verleid door zijn sportieve uiterlijk, dan zul je ook houden van het interieur. Terwijl BMW stagneert en de laatste jaren weinig verandert aan de sfeer, innoveert Mercedes met een puur, warm en sfeervol interieur dat luxe uitstraalt.

Correcte ruimte

Kreeg stijl de voorkeur op functionaliteit? Dat zou je denken. De ruimte voorin is vorstelijk, maar achterin zit je krapper. Niet dramatisch, maar gezien de afmetingen van de auto hadden we op meer gehoopt. Zelfde vaststelling in de kofferruimte: het volume van 490 liter onder het bagagescherm is zeker niet buitengewoon. De neerklapbare achterbank (40/20/40) verhoogt het volume tot 1.510 liter en vormt een vlakke vloer.

Het regent gadgets

Mercedes weet de inzittenden wel bezig te houden. De lijst van de beschikbare uitrusting (meestal in optie … het blijft Mercedes) verbaast zelfs de meest verwende klanten: een automatische piloot in files tot 30 km/u (snelheidsregelaar en actieve besturing), een adaptieve ophanging, een head-upscherm in kleur, een automatische noodrem, een infotainmentsysteem met internet- en volledige smartphoneverbinding, een app voor mobiele toestellen waarmee je verschillende functies van de auto bedient, …

Aanrader: adaptieve ophanging

Tijdens de eerste test beschikten we over testwagens met adaptieve ophanging. Die is zeer zacht waardoor ik erin slaagde mijn aanhoudende rugpijn te vergeten. Een rijdend tapijt. Onze testwagen had deze optie niet. Dat voel je aan het comfort. De ophanging is droger, vooral bij lage snelheden. Geen schade, want het algemeen comfort blijft op een hoog niveau.

Soepel maar luidruchtig

De 220 CDI is uitgerust met de 2,1 l diesel uit eigen huis (163 pk). Die staat bekend om zijn soepelheid bij lage toerentallen, zijn lage verbruik en … zijn tractorgeluid. In zo’n zacht en ontspannende omgeving is dit dieselgeluid niet op zijn plaats. Gekoppeld aan de automaat met zeven versnellingen geniet je van een groot werkingscomfort. Voor sportieve bestuurders mocht de automaat wellicht nog wat sneller.

Dynamisch

Voor hun rijdynamiek verdienen de wieltreinen lof. De directe besturing maakt het mogelijk om de voortrein ideaal te plaatsen bij het ingaan van de bocht. Bij het uitgaan laat de uitstekende grip toe om zeer vroeg op het gas te gaan. Deze C-Klasse is een achterwielaandrijver, maar rijdt zeer veilig en nooit verraderlijk.

Budget

Conform de traditie van deze motor blijft het verbruik zeer laag: 6 l/100 km gemiddeld gedurende een week, op een gemengd parcours. Bewonderenswaardig. Maar wat je bespaart aan de pomp heb je al uitgegeven bij de aankoop: de C220 CDI break vraagt een stevige prijs van 39.325 euro voor zijn troeven. Voeg ongeveer 2.500 euro toe voor de automaat.

Conclusie

Het is niet de meest praktische break op de markt en al zeker niet de goedkoopste. Maar deze C-Klasse break kun je moeilijk vergelijken met de andere leerlingen van de klas: zijn uitrusting uit de S-Klasse, zijn verzorgde presentatie en zijn afwerking op het allerbeste niveau maken er een uniek product van. Helaas moet je diep in de optielijst duiken om van alle voordelen te genieten.