Op straat valt de E-Klasse op door zijn afmetingen: 4,83 meter lang, 1,86 meter breed. Gelukkig zorgt een uitgekiend design dat alles binnen proportie blijft. Hij heeft zelfs enkele sportieve trekjes, met een agressief gelijnde motorkap. Tenminste, tot je het weinig opzwepende “220d”-opschrift op de achterkant ziet.
Echte E-Klasse
Voordien was het overzicht bij Mercedes wat zoek. De vorige E-Klasse Cabriolet stond namelijk op het platform van de C-Klasse. Maar sinds het debuut van de C-Klasse Cabriolet was er natuurlijk een basis nodig die een hoger model waardig was: de E-Klasse Cabriolet heeft dus logischerwijs het onderstel van de E-Klasse. Een structuur uit staal en aluminium, waarmee gewicht bespaard wordt. Voeg er de versterkingen aan toe die nodig zijn om het gebrek aan dak te compenseren, en het totaal weegt toch meer dan 1.800 kilogram.
Loungesfeer
Geen verrassingen in het interieur: de indeling en het dashboard komen rechtstreeks uit de E-Klasse berline. Twee grote multimediaschermen zorgen dus voor een technosfeer. Sfeerverlichting en verschillende inzetstukken brengen de afwerking van deze cabriolet op topniveau. Jammer dat het interieur niet zo ruim is als de afmetingen: de passagiers achteraan moeten enkele toegevingen doen.
Multimediafeest
Mercedes zou Mercedes niet zijn als het multimediasysteem niet op niveau zou staan: van navigatie op een gigantisch scherm via touchbediening op het stuur tot internetverbinding: alles is mogelijk. Toch zijn er ook wat klachten: de bediening van je iPhone via Apple CarPlay zorgt ervoor dat de navigatie van de auto niet meer werkt en de ergonomie van het systeem heeft wat gewenningstijd nodig.
220d
Onder de motorkap van onze testwagen huisde een blok voor veelrijders: de nieuwe tweeliter viercilinder diesel, hier goed voor 194 pk en 400 Nm. Die is gekoppeld aan een negentrapsautomaat van Mercedes zelf. Geen exotische combinatie, temeer omdat het geheel wel stiller werkt dan vroeger, maar de klank nog steeds moeilijk te rijmen is met de gracieuze lijnen en cabrioletspirit. De prestaties zijn correct zonder meer, maar sensaties zoek je beter ergens anders.
Onderweg
We konden uiteraard verwachten dat de Belgische weergoden wat voor ons in petto hadden tijdens onze testweek. Windstoten, onvermijdelijke regenbuien en vriestemperaturen: veel gelegenheid om cabrio te rijden was er niet. Maar op het eerste gezicht zorgt het Aircap-systeem voor bescherming tegen windgeluiden voor de passagiers. De verwarmde zetels en Airscarf (warme lucht in je nek) zijn in zulke omstandigheden natuurlijk een must. Met de kap dicht is de E-Klasse Cabriolet bijna zo stil als de coupé, dankzij drie isolatielagen in de kap.
De lijn suggereert sportieve prestaties, maar de 194 paarden hebben hun handen vol met het gewicht van de auto, en het weggedrag is niet meteen opzwepend. De auto laat zich makkelijk sturen en het chassis doet zijn werk, maar sportief is het niet. Het comfort staat dan weer op niveau, al lijkt de demping wat te lijden onder de 20-duimsvelgen van ons testexemplaar.
Prijzen
Mercedes biedt zijn E-Klasse Cabriolet aan vanaf € 59.290. Ons testexemplaar voegde bijna € 18.000 aan opties toe, waaronder het AMG-pack, 20-duimsvelgen, inzetstukken in hout, een rijhulppack,… Dat laatste omvat onder meer een adaptieve snelheidsregelaar, een semi-autonome fileassistent en verschillende camera’s en sensoren om je te behoeden voor een eventuele aanrijding.
Aan de pomp is het gewicht van de auto duidelijk, en evenaart hij het verbruik van de berline niet. Reken op ongeveer 7 l/100 km en zelf iets minder als je veel snelwegkilometers doet.
Besluit
Genieten van de elementen in alle comfort. Dat doe je met de E-Klasse Cabriolet. Je bent dus steeds in contact met de omgeving, maar zit in een optimale temperatuur met een minimum aan storende geluiden. Een ideale auto om pittoreske mediterrane wegen te gaan verkennen? Kies dan voor een andere motor dan deze 220d. Een goed blok, dat wel, maar niet sportief. En let zoals steeds op het