Meer is beter

Toen de automatische versnellingsbak met zes versnellingen geleidelijk gemeengoed was in 2003, schakelde Mercedes nog een versnelling hoger met zijn 7G-Tronic. Sindsdien hebben  andere constructeurs de Duitsers bijgehaald, vooral door de ZF-automaat met achter versnellingen in hun modellen te steken. Maar daarmee is de zaak nog niet rond …

Neen, Land Rover en Mercedes kondigden elk een bak met negen versnellingen aan. En dan, zoals iemand die koste wat het kost de jackpot wil winnen, sloeg Volkswagen toe met de belofte van een tien versnellingen in de toekomstige Passat.

In de toekomst

De negentrapsautomaat zal geleidelijk de huidige automaat met zeven versnellingen vervangen. Hij heeft een architectuur in de lengte en kan in de meeste modellen ingebouwd worden, behalve de A-Klasse en zijn afgeleiden (CLA, GLA en B-Klasse), door het platform met voorwielaandrijving.

Concreet

We konden de automaat testen in de gefacelifte E-Klasse met drieliter V6 dieselmotor. Misschien denk je dat die met 252 pk bij 3.600 tr/min en vooral een koppel van 620 Nm tussen 1.600 en 2.400 tr/min niet zoveel versnellingen nodig heeft. Vier versnellingen zijn misschien wel genoeg, de motor compenseert de rest.

In gebruik

De automaat is gericht op snelwegen en heeft een ontdubbeling die even lang is als een week zonder eten. De negende versnelling wordt ingeschakeld vanaf 110 km/u en laat de motor pruttelen bij 1.300 tr/min met 120 km/u. Gelukkig heeft de V6 diesel voldoende reserves voor eervolle hernemingen, zelfs bij die toeren.

Tegenover de 7G-Tronic die al een jaartje ouder wordt, reageert deze nieuwe eenheid sneller, vooral in de sportmodus. Bij ontspannen gebruik kiest de nieuwe automaat altijd de hoogste versnelling, waardoor de motor flirt met stationair toerental.

Maar in actie schakelen de versnellingen droger en reageert het beheer sneller bij de minste druk op het gas. Zacht bij ontspannen gebruik en reactief bij sportief gebruik: het beste van twee werelden. En wat een plezier is de V6 diesel. Altijd krachtig, stil en zuinig.

Andere kwaliteiten

 

Dit blijft een E-Klasse, wat betekent dat heel wat uitrusting in dit hertekende model overgenomen is uit de S-Klasse (zoals de actieve spoorassistent), dat er veel plaats en comfort is, dat de koffer meer lijkt op een laadruimte van een boot en … dat de prijs menigeen zal bekoelen.

Prijs

De breakversie kost minstens 59.290 euro. En weet dat een Mercedes het beste smaakt met veel opties. Ons model ging boven de 80.000 euro. Het lichte verbruiksvoordeel zal niet volstaan om de pil te slikken. Mercedes kondigt 5,3 l/100 km aan, opmerkelijk als je rekening houdt met het vermogen en het gewicht van de auto. Wij haalden een gemiddelde van 7,2 l/100 km.

Conclusie

De twee extra versnellingen zorgen voor een lager verbruik en een rustigere motor op de snelweg. Niet het aantal versnellingen maar wel het beheer van deze bak maakt ons enthousiast. Hij reageert sneller en is pittiger, zonder zijn zachtheid en romigheid te verliezen. Een grote stap vooruit die we graag veralgemeend zouden zien.