Groeischeut

De Mini verdikte maar liefst 10 cm. Zoveel langer is het nieuwe model. Nochtans zie je niet veel aan de buitenkant. We merken dat de voorkant niet meer dezelfde proporties heeft en dat de achterlichten groeiden, maar het vorige model is zeker niet in één klap verouderd. Des te beter, en wellicht blijft dat ook zo bij de generaties die nog zullen volgen.

Helemaal opgesmukt

Mini heeft niet bespaard op de maquillage: chroom bij de vleet, optionele led-lichten, standaard een dak in een contrasterende kleur, … Een goede verschijning is van kapitaal belang. In het interieur treffen we met plezier dezelfde ‘folklore’ aan: een unieke sfeer, vol charme. Andere interieurs zien er op slag heel kil uit. En deze keer staat de afwerking ook op niveau en is ergonomie logischer dan vroeger. Behalve misschien de nieuwe touchpad.

Verandering voor vooruitgang?

De veranderingen aan het interieur zijn ingrijpend: de snelheidsmeter staat nu recht in het gezichtsveld met daarboven een halve cirkel als toerenteller. In het midden staat geen weegschaal, maar een steun voor het multimediasysteem. Lampjes branden in verschillende kleuren naargelang je de klimaatregeling of het volume van de stereo aanpast, afhankelijk van de rijmodus die je kiest.

Tokyo by Night

We moeten toegeven dat al deze kleurrijke accenten (in de Green-modus zelfs een kleine vis in een bokaal die gevuld wordt naargelang jouw ecologische rijstijl) en door het vele chroom de Mini al snel dreigt te vervallen in kitsch. De klanten stellen het ongetwijfeld op prijs, maar opgelet heren, het doet uw mannelijkheid geen goed.

Uitstekend nieuws

In het interieur zien we niet alleen een vrolijke sfeer maar ook meer ruimte. Zonder al te veel toegevingen kunnen er nu vier volwassenen zitten in de Mini. Er is maar één probleem: de toegang tot de plaatsen achterin. Heb je rugklachten, eis dan dat je voorin mag zitten. De koffer is 211 liter groot en biedt een dubbele vloer om samen met een neergeklapte achterbank een vlakke laadvloer te vormen.

Nog beter nieuws

Terug naar die rug: we zouden bijna zeggen dat die verwend wordt door de ophanging. En dat is een unicum in een Mini, die dus niet meer zo hard is. Tijdens het rijden voelt hij nochtans nog altijd licht en spontaan: hij springt met een korte draai aan het stuur van de ene bocht naar de andere. Hij blijft levendig op bochtige wegen. De sportmodus gaat nog een stap verder maar is heel hard in vergelijking met de optionele adaptieve ophanging.

Positief is dat de voortrein en stuurbekrachtiging het temperament van de mechaniek goed overbrengen. Minder positief: de remmen maakten geen indruk; noch door hun bijtkracht noch door hun uithouding.

Motor

Mini zegt de 1.6 die samen met PSA ontwikkeld werd vaarwel en verwelkomt een 100 procent BMW-blok. Het gaat om een tweeliter viercilinder die 192 pk ontwikkelt tussen 4.700 en 6.000 tr/min en 280 Nm koppel vanaf 1.250 tr/min. Het resultaat is een motor is vanaf de laagste toeren beschikbaar is, heel vinnig is bij gemiddelde toeren maar helaas wat fut mist in de hoogste toeren.  

Het geluid is sportief en er volgen kleine explosies als je van het gas gaat, altijd leuk. Qua transmissie doet de manuele zesbak zijn werk zoals het hoort. Bij terugschakelen is een kleine stoot gas.

 Topuitrusting

De nieuwe Mini is helemaal mee met de tijd. In het interieur kun je kiezen tussen drie Mini Driving Modes (Mid, Sport en Green). Die modi beïnvloeden de reacties van de het gaspedaal, het stuur en het beheer van de optionele automaat. Mini ontwikkelde bovendien nieuwe rijhulpsystemen: een antibotssysteem dat voetgangers opmerkt, head-updisplay (in kleur zelfs!), een actieve snelheidsregelaar met camera of een internetverbinding en apps.

Prijzen

Met een basisprijs van 25.250 euro is de Mini Cooper S niet bepaald een rationeel koopje. Bovendien is de optielijst lang en verleidelijk. Een Mini is zoals een Mercedes S-Klasse: die waardeer je vooral met opties. Ons exemplaar telde voor 10.000 euro extra’s, zoals de uitstekende stereo van Harmann-Kardon (800 euro) die de oren verwent.

Verbruik

Dit is de aangename verrassing van deze test. Met een dynamische, soepele rijstijl stelde de Mini zich tevreden met weinig benzine: 7,4 l/100 km. Een opmerkelijke score gezien de prestaties en het vermogen van 200 pk.

Conclusie

Ruimer, comfortabeler, beter uitgerust: de Mini is handiger in dagelijks gebruik zonder zijn karakter en temperament te verliezen. Een jeugdige verschijning in een anders heel steriele automobielwereld. Deze Cooper S is natuurlijk de top, maar we vermoeden dat de Cooper met zijn nieuwe driecilinder turbo ook zeker de moeite loont. Nog geduld, we hebben al een test gepland.