Als je de Nissan Navara ziet staan, slik je wel eens. 5,33 meter lang, 2,08 meter breed en 1,84 meter hoog. Een uit de kluiten gewassen jeep, die menig crossover en SUV doet verbleken met zijn imposante formaat. Over SUV’s gesproken: de nieuwe Navara (voluit: NP300 Navara) wil een brug slaan naar dat segment.

Binnenin

En dat valt bijvoorbeeld op in het interieur: stoelverwarming, een snelheidsregelaar, klimaatregeling met twee zones en een volwaardig infotainmentsysteem. Allemaal zaken die je terugvindt in een SUV, en die ook niet ontbreken op onze testauto. Het feit dat het stuur niet in de diepte verstelbaar is, verraadt de utilitaire roots van deze terreinwagen, en het gebruikte materiaal oogt typisch Japans: somber en plastiekerig, maar wees maar zeker dat het materiaal tegen een stootje kan!

Keuzes maken

De Navara is er in twee configuraties: als King Cab, met averechts openende achterportieren en twee noodzitjes achteraan, of als Double Cab, met volwaardige achterportieren en een volwaardige achterbank voor drie passagiers. Duik je in de accessoirecatalogus, dan vind je daar allerlei manieren om de laadbak af te dekken: een afdekking uit hard of zacht materiaal, of een volwaardige hardtop met afzonderlijk openende zij- en achterruiten. Praktisch, maar de reflecties van de extra ruiten in de achteruitkijkspiegel maken het zicht naar achter er niet makkelijker op.

Onder de kap

Nissan introduceert een nieuwe motor onder de motorkap: een 2.3 dCi-viercilinder dieselmotor, met twee vermogensvarianten: een blok met enkele turbo, 160 pk en 403 Nm; of de versie die wij reden, met dubbele turbo, 190 pk en 450 Nm koppel. In ons geval was die motor gekoppeld aan een zeventrapsautomaat, maar standaard krijg je een manuele zesbak. Op papier verbruikte onze testwagen een zevental liter, maar in de praktijk (en met heel wat snelwegverkeer) kwamen wij aan 11,2 l/100 km.

Onderhuids

De Navara staat nog steeds op een robuust ladderchassis, en de King Cab krijgt de vertrouwde bladvering achteraan, die wel aan een update werd onderworpen. De Double Cab, zoals onze testauto, beschikt voortaan echter over een vijfpuntsophanging met spiraalveren. Dat verhoogt het rijcomfort, maar boet tegelijk niet in op de laad- en sleepcapaciteiten van de Japanner: een ton laadvermogen, en 3,5 ton sleepvermogen!

Het ruwe terrein

Op gewoon wegdek drijft de Navara de achterwielen aan, maar wordt het terrein wat ruwer, dan kan je via een draaiknop op het dashboard vierwielaandrijving inschakelen tot 100 km/h. Voor het echt zware werk (zoals zand, modder en steile hellingen) staat er een sper ter beschikking. Een vertrekhulp op hellingen mag uiteraard niet ontbreken, evenmin als een afdaalhulp.

Onderweg

Dat rijcomfort hoog op de prioriteitenlijst stond, kunnen we meteen beamen: het dCi-dieselblok is mooi gedempt, en een utilitaire ronk is alleen aanwezig wanneer het blok wordt belast. Ook de demping is verzorgd en op comfort gericht. Zodanig zelfs dat de Navara af en toe lichtjes gaat deinen. Nu we toch boottermen gebruiken: de kolossale afmetingen van de Nissan maken af en toe dat ermee rijden iets wegheeft van een boot door smalle kanalen navigeren.

Klanten die de Navara vooral willen gebruiken om aanhangwagens te slepen, kunnen we geruststellen: het koppel wordt vroeg vrijgegeven (vanaf 1.500 tpm). Zonder lading trekt de Japanner zich ook aardig uit de slag: 0-100 km/h legt hij af in 10,8 seconden. Niet slecht voor een auto die rijklaar twee ton weegt…

Veiligheid

Niet onbelangrijk voor zulk gevaarte: de veiligheid. Nissan voorziet standaard een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, elektronische remkrachtverdeling, zeven airbags, en een elektronisch differentieel dat doorslippende wielen afremt. In de hogere uitrustingsversie zorgt een 360-gradencamera voor een prima zicht rond de wagen, en zijn een achteruitrijcamera en parkeersensoren welgekomen aanvullingen.

Prijs

De Nissan NP300 Navara begint van € 28.200 in King Cab-configuratie. Voor die prijs heb je een rasecht werkpaard, dat misschien niet over comfortitems beschikt, maar qua veiligheid wel volledig mee is. De Double Cab begint vanaf € 33.850. De duurste uitrustingsversie, Tekna, begint vanaf € 37.380. Ter vergelijking: een Toyota Hilux met dubbele cabine begint vanaf € 34.480, een gelijkaardige Ford Ranger begint vanaf € 33.000. En dan vergeten we nog de Mitsubishi L200, Isuzu D-Max, VW Amarok, SsangYong Actyon Sports, enzovoort. De pick-upklant heeft heel wat mogelijkheden!

Besluit

Maar wie een pick-up zoekt die comfortabel rijdt en aangenaam stuurt, zit bij de Nissan Navara zeker goed. Het niveau van een SUV haalt hij op dat vlak net niet, maar het rijcomfort gaat erop vooruit, en zijn passagiers kunnen genieten van een uitrusting die meekan met de gewone crossovers. Tegelijk vergeet hij zijn utilitaire roots niet: zijn laad-, sleep- en terreincapaciteiten zijn nog steeds op niveau.