De wereld van gisteren was helemaal anders dan die van vandaag. In het begin van de jaren zestig waren er veel kleine constructeurs die probeerden om kleine sportwagens te bouwen of in elkaar te knutselen. Voor Deutsch et Bonnet, de oorsprong van het merk DB, met succes, gezien het indrukwekkende palmares. Nochtans was er in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog geen sprake van een grote V8, maar wel een kleine tweecilinder van Panhard.

Meningsverschil

Tussen Deutsch en Bonnet, de pragmatische ingenieur en de verdienstelijke piloot, liep het niet helemaal van een leien dakje. De scheiding werd uitgesproken in 1962. René Bonnet koos ervoor in zijn Djet een Renault-motor te plaatsen centraal achterin, terwijl Charles Deutsch trouw bleef aan de Panhard-motor en voorwielaandrijving. De CD (de initialen van de oprichter) werd voorgesteld op het salon van Parijs in 1962 en zorgde voor een sensatie met zijn lage en geprofileerde lijn met een ongelooflijke Cx-waarde van 0,22. Deze auto won de prestatie-index bij de 24 uren van Le Mans in 1962. Het reglement was wel in zijn voordeel, maar toch …

Technische fiche

Een sportwagen met maar twee cilinders? Lach niet, dit is wellicht de weg die we in de toekomst zullen inslaan. De CD is dus avantgardistisch met zijn kleine motor, aerodynamische profiel en zeer beperkte gewicht: maar 580 kg. Onder de motorkap vinden we een flat twin van Panhard. Uit een cilinderinhoud van 848 cc haalt deze boxermotor met luchtkoeling een vermogen van 60 pk.

En de prestaties? De CD haalt een topsnelheid van 160 km/u of 180 km/u in de Rallye-versie met twee dikke carburators. Een mirakel voor deze cilinderinhoud. Nog een aanzienlijk voordeel van deze formule is het beperkte verbruik van ongeveer 6 à 7 l/100 km.

Indruk maken

De bulten in het dak zoals Zagato, de slanke kont, de voorkant op maat gemaakt voor de rechte lijn van Hunaudières en een smalle spoorbreedte achteraan: een echte racestijl uit een tijd waarin racewagens niet alleen snel maar ook mooi moesten zijn.

Instappen vergt de gebruikelijke lenigheid voor zo’n lage auto, maar uiteindelijk zit je relatief op je gemak, ook als je wat groter bent. Achterin is er nog wat plaats voor de bagage die je niet kwijt kunt in de koffer met klep die zijdelings opent.

Voor de bestuurder groeperen twee knappe teller alles nuttige informatie op een boordplank die lak heeft aan afwerking of ergonomie. Goed om te weten als je de brandstofmeter zoekt, die staat onder het label ‘Combustible’. Het is nochtans gewoon benzine.  

Sfeer verzekerd

De Panhard-motor wordt nogal vreemd gepresenteerd met zijn gepolijste kuip en komt al dansend op zijn steunen tot leven. Intussen trilt het koetswerk een beetje, dat maakt deel uit van het temperament van deze auto. En van temperament is zeker sprake: hij pruttelt zacht onder 3.500 tr/min, maar dan wordt de tweecilinder wakker met een soundtrack die het midden houdt tussen een Citroën 2PK en een Harley-Davidson.

Comfort

Ondanks zijn origine valt gemakkelijk te leven met deze CD. De voorwielaandrijving verzekert stabiliteit, het ophangingscomfort is niet zo slecht als gevreesd en de remmen hebben trommels met ‘versnelde afvoer van warmte’.

Vandaag

Nog voor je aan een aankoop kunt denken, moet je er eerst een vinden. Met een productie van 159 exemplaren is de CD heel gewild bij de ‘Panhardisten’ en vaak worden ze onderling verkocht. Kortom, je moet (veel) geduld hebben. Reken op 50.000 euro voor een mooi exemplaar.

Met zijn koetswerk uit polyester blijft roest de CD bespaard. Weet wel dat het koetswerk beweegt (gekraak van de lak). Onderdelen vind je vooral in Frankrijk. De mechaniek vergt regelmatig én nauwkeurig onderhoud om het beste van zichzelf te blijven geven.

Conclusie

De CD werd geboren in een tijd waarin kleine constructeurs mochten hopen op het podium van races en herinnert voortdurend aan zijn origine. Het beste zit duidelijk vanbinnen. Je moet verder kijken dan de afwerking, want de kleine motor verricht mirakels gezien zijn cilinderinhoud. Een originele auto voor zijn tijd die misschien wel de toekomstige sportwagen voorspelt, gezien de vereisten qua verbruik en uitstoot waaraan de constructeurs moeten voldoen.