Dreiging en reactie
In de Macan pakte Porsche uit met de modernste veiligheidstechnologie, met als rechtstreeks gevolg dat de Cayenne op slag verouderde. Hij is nu opnieuw helemaal mee met de concurrentie dankzij de automatische noodrem, de adaptieve snelheidsregelaar, de rijassistent voor files, de dynamische led-lichten enzovoort.
Wel ontbreekt een waarschuwing voor het overschrijden van wegmarkeringen, een technologie waarmee je ook in files op ‘automatische piloot’ kunt rijden. Maar goed, je koopt geen Porsche om je automatisch door de files te laten rijden.
Esthetisch
De uiterlijke veranderingen gaan veel verder dan je op het eerste gezicht ziet. De voorkant werd volledig hertekend en heeft nu een nieuw radiatorrooster met actieve luiken die aangestuurd worden door het motorbeheer. Airblades heten ze en ze sturen verse lucht naar de intercooler. De bixenonlichten zijn nu standaard. Achteraan werden de lichten ook aangepast en zijn bepaalde elementen zoals de nummerplaathouder eleganter geïntegreerd in de kofferklep, die bovendien automatisch werkt.
Weg met de V8
Tot nu toe hadden alleen de Cayenne Turbo en de hybrideversie recht op een turbobenzine. Na deze facelift hebben de S en GTS het nu ook. Ze gebruiken de 3.6 V6 biturbo van de Macan Turbo, goed voor 420 pk en een koppel van 550 Nm. Dat stuwt deze grote jongen naar 100 km/u in 5,5 seconden. Hij flirt ook met de grens van 260 km/u. Voor de transmissie gebruikt Porsche de uitstekende achttrapsautomaat van de VW-groep met een vrijloopfunctie die het toerental laat zakken tot het stationaire toerental zodra je jouw voet van het gaspedaal haalt. Tot zover de techniek.
Ter zake
En dan nu de serieuze zaken, want het is bij de Cayenne altijd al ernst geweest. Vooral in het interieur, waar de afwerkingskwaliteit van topniveau gepaard gaat met Duitse stevigheid. De puristen mogen gerust zijn: de toerenteller staat in het midden (met daarrond vier andere tellers) en het contact staat links van het stuur. Een kwestie van traditie. De sfeer is ernstig, maar dwingt respect af.
Zachte motor
Er staat een ‘S’ in de naam, maar denk alstublieft niet dat dit model een 911 of een Cayman kan evenaren. Sturen met zachte hand is meer zijn ding. De nieuwe V6 heeft heel wat te bieden: de soepelheid bij lage toeren maakt bliksemsnelle hernemingen mogelijk en hoewel het niet zijn favoriete bezigheid is, klimt hij vlot naar de rode zone. Voor de geleidelijkheid en de overdreven lange spreiding van de achttrapsautomaat fnuiken de acceleraties.
Intussen zingt de V6 een zachte melodie en alleen buiten hoor je de noten door de uitlaat. In het interieur mis je de V8 met virielere stem …
Perfect wegcontact
Het geleidelijke en zachte karakter past perfect bij de ophanging, zeker in de Sport-modus. De Cayenne is opmerkelijk soepel en stoort je nooit. Alleen dwarsnaden op de snelweg voel je. In de Sport-modus wordt het wegcontact iets harder en wordt het koetswerk goed beheerst in bochten. De Sport Plus-stand tot slot zal Belgische klanten weinig vreugde schenken, want de Duitse SUV verliest hiermee alle comfort en gaat resoluut voor sportiviteit ten koste van de schokdemping.
Gelukkige passagiers
Het is vooral in de Comfort-stand en door te profiteren van de soepele motor bij lage toeren dat de eigenaar het beste uit zijn Cayenne haalt. Die kleine GTI in de achteruitkijkspiegel schud je met gemak af. De passagiers worden verwend: het gezoem van de V6 bij 2.000 tr/min, de ruimte, de grote koffer, de Bose-geluidsinstallatie: het nodigt allemaal uit tot reizen.
Prijs
Laten we dit moeilijke onderwerp beginnen met het verbruik. De V8 met zijn heerlijke geroffel werd natuurlijk opgeofferd voor het verbruik. Deze V6 scoort (relatief bekeken) zeker niet slecht, zo bewijst ons gemiddelde van 13,3 l/100 km. Of we ons vergissen? Je mag niet vergeten dat we hier spreken over een grote SUV met een benzinemotor van 420 pk. Op de autosnelweg mag je rekenen op een gemiddelde in de buurt van 12 l/100 km. Dat blijft natuurlijk een stevig brandstofbudget.
Rest nog de prijs. De Cayenne laat zijn troeven duur betalen: vanaf 83.127 euro. Erger nog: de opties verbazen. Helaas ben je bijna verplicht veel extra’s te bestellen, want de standaarduitrusting doet enkele Zuid-Koreaanse constructeurs van SUV’s lachen. We betreuren dat uitrusting voor de actieve veiligheid te vaak naar de optielijst verwezen werd.
Conclusie
De Cayenne heeft zeker zijn laatste woord nog niet gezegd. Tegenover een Macan Turbo met dezelfde motor die een beetje minder duur is, biedt de Cayenne meer ruimte en, voor zover we kunnen oordelen, een nog beter comfort. We moeten wel toegeven dat deze S-variant zich niet richt op een groot publiek in België, door zijn dikke benzinemotor. De ecologische broer, de S e-Hybrid met herlaadbare batterijen, lijkt beter gewapend om te beantwoorden aan de nood om een lage uitstoot en heeft bovendien bijna hetzelfde vermogen. We keren er binnenkort op terug …